Ga naar de inhoud

Campagnes

Er zijn verschillende campagnes opgericht om potentiele slachtoffers te waarschuwen voor een straatroof. Hieronder vindt je een overzicht

Jongeren zijn regelmatig slachtoffer van straatroof. Daarom zijn er voor die doelgroep verschillende (campagne)materialen. Het doel is om de jongeren hierop alert te maken en hun aan te moedigen voorzichtig(er) hun waardevolle spullen te bewaken. Niet alleen jongeren zijn slachtoffer. Daarom zijn er ook lokale campagnes gericht op inwoners.

Voorbeeldcampagnes

De gemeente Tilburg zette een bekende Tilburger in om inwoners op een laagdrempelige manier alert te maken op straatrovers. Cabaretier Steven Brunswijk riep Tilburgers via social media op om beter op hun spullen en tassen te passen. “Ge moet op uw spullen letten!”. Grappig en origineel wist de gemeente hiermee veel inwoners te bereiken.

Bekijk hier de video ter inspiratie.

  • Doel: Verminderen van gedragsproblemen bij jongeren en stimuleren van sociaal gedrag
  • Inhoud: Via teamsport worden deelnemers 2 jaar professioneel begeleid door hun rolmodel (de hoofdtrainer)
  • Doelgroep: Jongeren van praktijkschool, VMBO en ROC (12-18 jaar)
  • Middelen: Interventie volgens vaste methodiek
  • Initiatief: Alleenjijbepaalt, diverse partners en gemeenten
  • Meer informatie: alleenjijbepaalt.nl
  • Doel: Ouders betrekken
  • Inhoud: Geweld stoppen onder jongeren
  • Doelgroep: Ouders en jongeren
  • Middelen: Toolkit met o.a. enquête, video’s, social media en presentaties
  • Initiatief: Meld Misdaad Anoniem en ministerie van Justitie en Veiligheid
  • Opmerking: neem voor meer informatie over deze campagne contact op met Meld Misdaad Anoniem
  • Meer informatie: evaluatiesheet 2020 (pdf)
  • Doel: Jongeren bewust te maken van telefoondieven en hen tips geven
  • Inhoud: Hoe maak ik het lastig voor telefoondieven?
  • Doelgroep: Jongeren
  • Middel: Website met praktische tips
  • Initiatief: Politie
  • Meer informatie: Vraaghetdepolitie.nl