Horecatelefoon
Laatst gewijzigd op: 28-04-2025De horecatelefoon zorgt voor direct contact tussen horeca en politie, zonder tussenkomst van een regionale meldkamer. Hierdoor is de opvolging door de politie sneller, waardoor incidenten eerder gesust of zelfs voorkomen kunnen worden.

Als toezichthouders vaak laat ter plaatse zijn bij incidenten, of bij gebrek aan toezichthouders, kan de horecatelefoon uitkomst bieden. Voorwaarde is wel dat horeca zich verantwoordelijk voelen voor veilig uitgaan.
De horecatelefoon wordt ingezet tegen (potentiële) daders van crimineel en overlast gevend gedrag. Doel van de horecatelefoon is:
- Vergroten van de veiligheid in het uitgaansgebied, door (escalatie van) geweld en overlast te voorkomen.
- Verbeteren van de samenwerking tussen politie, portiers en horeca.
- Voorkomen van overlast voor omwonenden van het uitgaansgebied.
- Vergroten van de heterdaadkracht van de politie.
Waarom werkt het?
- Snel contact tussen horeca en politie
- Snelle opvolging door politie
- Extra ogen
- Voorkomt escalatie
Voor welke problemen?
Betrokken organisaties
- Horeca
- Politie
- Beveiliging
Hoe werkt het?
- Politie: politie-bikers, patrouillewagen politie of politie te voet. Zij hebben de horecatelefoon bij zich en geven opvolging aan oproepen via de horecatelefoon.
- Horecaondernemers: zij bellen de horecatelefoon.
- Portiers: zij bellen de horecatelefoon.
- Toezichthouders in het uitgaansleven: bijvoorbeeld boa’s en jongerenwerkers kunnen de horecatelefoon bellen.
- Bepalen of het een uitgaansgebied met weinig toezichthouders betreft, en/of het gebied onoverzichtelijk is, en/of een grote spreiding heeft.
- Bepalen van de groepen die het telefoonnummer van de horecatelefoon krijgen. Dit zijn doorgaans horecaondernemers en portiers, eventueel aangevuld met andere toezichthouders in het uitgaansleven.
- Reserveren van een mobiele telefoon als horecatelefoon.
- Opstellen protocol voor gebruik van horecatelefoon en vertrouwelijke communicatie naar horeca en portiers.
- Ingebruikname van de horecatelefoon.
- Evaluatie van het gebruik en het effect van de horecatelefoon.
Meet het effect door te evalueren:
- Het aantal keer dat de horecatelefoon wordt gebruikt in een bepaalde periode.
- Het aantal incidenten van criminaliteit en overlast voor en tijdens gebruik horecatelefoon.
- Het aantal succesvolle de-escalaties na oproep op de horecatelefoon.
- Het aantal succesvolle aanhoudingen voor en tijdens gebruik horecatelefoon.
- Het aantal gevallen van heterdaad voor en tijdens gebruik van horecatelefoon.
- De tevredenheid over de samenwerking tussen horeca, portiers en politie voor en tijdens gebruik horecatelefoon.
- Kosten: de horecatelefoon brengt kosten voor de mobiele telefoon met zich mee en tijd om een en ander op te zetten. Doorgaans worden de kosten voor de mobiele telefoon betaald door de politie, eventueel samen met de horeca.
- Toezicht: er moet voldoende politie beschikbaar zijn om opvolging te geven aan de oproepen die via de horecatelefoon worden gedaan.
- Afspraken: de beginfase is de lastigste fase: politie, horeca en portiers moeten het gebruik van de horecatelefoon in hun dagelijkse routine opnemen. Zo moeten horeca en portiers leren inschatten in welke gevallen ze de horecatelefoon kunnen bellen. Goede afspraken hierover zijn noodzakelijk.
- Zorg voor een goede telefoon die waterdicht, stootvast en goed hoorbaar is. Horeca en portiers moeten bereid zijn om een oogje in het zeil te houden en alert te zijn.
- Misbruik: horeca en portiers kunnen mogelijk misbruik maken van de horecatelefoon door de telefoon te gebruiken op momenten en voor situaties waarvoor deze niet bedoeld is. In geval van misbruik wordt doorgaans eerst een schriftelijke waarschuwing door de politie gegeven, daarna kan er besloten worden tot uitsluiting van gebruik.
- Risico: een risico is dat de horecatelefoon niet wordt bemand, of zo vaak wordt gebeld dat de dienstdoende politie niet bereikbaar is. Bijvoorbeeld rond de sluitingstijd van de horeca. Of tijdens een groot evenement, of grote drukte in het uitgaansgebied is er zoveel lawaai dat de dienstdoende politie de horecatelefoon niet hoort (geluid te zacht).
- Opvolging: opvolging door politie kan, bijvoorbeeld door gebrek aan mankracht, uitblijven. Als een oproep niet wordt opgevolgd, bereikt de horecatelefoon het beoogde doel niet.
- Telefoon: de horecatelefoon is geen volledige vervanging van 112. Bij levensbedreigende situaties, waar bijvoorbeeld ambulance en/of brandweer nodig zijn, werkt de horecatelefoon vertragend, omdat alsnog contact opgenomen moet worden met de regionale meldkamer.