Houten pakt autokraak aan met succesformule
De gemeente Houten pakt autokraak in 3 fases aan: op het bedrijventerrein, in parkeergarages en in de wijk.

De gemeente Houten pakt autokraak in 3 fases aan: op het bedrijventerrein, in parkeergarages en in de wijk. Nicole van Berkel, veiligheidsmedewerker van het team Houten Veilig, richt zich op het uitvoerende werk. “Zend informatie als mensen op ‘ontvangen’ staan. Dat is de succesformule.” Een kijkje in de aanpak van de gemeente Houten tegen autokraak.

Aanpak bedrijventerrein
Op bedrijventerrein Meidoornkade huist het grote evenementencentrum Expo Houten. Voor autokrakers een geliefde plek. Waarom werden hier zoveel auto’s leeggeroofd? Van Berkel schakelde het CCV in om een check op deze locatie te doen, een zogenoemde schouw.
Daaruit volgden verschillende adviezen:
- Zorg voor lage bosjes, zodat er goed zicht is op de parkeerplek.
- Zorg voor 1 ingang en 1 uitgang bij een evenement, om bezoekers te centreren.
- Zorg voor de juiste communicatie, op de juiste plek.
Andere bevindingen:
- Bezoekers zien hun auto als een kluis. En laten hun waardevolle spullen achter in de auto.
- Daders namen losse buit mee en richtten zich niet op gewilde auto-onderdelen.
- Op de onverzorgde parkeerplaats lag glas van eerdere autokraken en andere troep.
Tijd voor actie
Grootste conclusie? Tijd voor actie! Van Berkel schakelde de juiste mensen in en maakte de parkeerplaats weer verzorgd. Ook legde ze contact met Multiwacht: het beveiligingsbedrijf van Houtense bedrijventerreinen. Zo ontstond een Whatsapp-groep met de bedrijven van het terrein. Een gouden vondst, aldus Van Berkel: “Zo kon ik hun in 1 keer bereiken in plaats van dat ik elk bedrijf apart langs moest gaan. Efficiënter en effectiever.” Bij Expo zelf kwamen kluisjes voor de waardevolle spullen van de bezoekers.

Juiste communicatie – juiste plek
Het advies om de juiste communicatie op de juiste plek te hebben, was een eyeopener. Van Berkel: “We hadden niet alleen verouderde borden (Op slot, buit eruit), ook hingen ze niet goed in het zicht. We maakten nieuw materiaal (Laat niets van waarde achter) en plaatsten dit op de plek waar je direct je auto uitstapt. Zodat je nog kunt denken: Verrek, da’s waar ook. Even mijn laptop uit de auto halen.” Oftewel: informatie zenden als mensen openstaan voor informatie.

Campagne parkeergarages
Fase 1 op het bedrijventerrein? Check. En toen kwam de lockdown. Daardoor geven de afnemende cijfers van 2020 in vergelijking met 2019 een vertekend beeld. Want veel evenementen op het bedrijventterrein werden geschrapt. In het najaar 2020 zal Van Berkel in gesprek gaan met de partijen van de parkeergarages. Ook daar volgt nieuw communicatiemateriaal en een social mediacampagne.
Wijkaanpak: zend informatie als mensen ‘aan’ staan
In de laatste fase richt de aanpak zich op de wijk. Een mooi initiatief in deze fietsstad is de gepimpte bakfiets. Van Berkel: “Dit is ons flexibele alternatief voor de bekende Houten Veilig-tent. Hetzelfde idee, maar dan compacter én mobieler.” Daarmee gaat Team Veilig de wijk in waar autokraken zijn of inbraken zijn gepleegd. Zo legt het team contact met buurtbewoners en deelt informatiemateriaal uit.
Van Berkel: “We hebben veel ervaring met de Houten Veilig-tent en merken dat mensen vaak niet gemotiveerd zijn om echt met onze tips en adviezen aan de slag te gaan. Tijdens het winkelen bijvoorbeeld willen mensen snel verder en staan ze niet echt open voor onze preventieboodschap. Maar als we met onze fiets in hun wijk staan – kort nadat de laptop van de buurman uit de auto is gejat – dán staan mensen wel ‘aan’. Dat is in hun buurt én het raakt ze persoonlijk. Dan komt onze boodschap wel over.”
Buurtpreventie en Whatsapp
Samen met Stichting Veilig Houten (STV) werkt de gemeente Houten en de politie samen om inwoners van bepaalde hotspots te bereiken. De stichting heeft Whatsappbuurtpreventie in heel Houten ingevoerd. Er zijn 2 typen preventiegroepen:
- Informatiegroep waarin mensen met elkaar kunnen communiceren
- Alarmgroep waarin berichten van de politie worden gedeeld
De politie kan bijvoorbeeld via het beheer van de buurtpreventiegroepen een bericht plaatsen over autokraken op een specifieke locatie. “Die laatste groep is echt voor noodgevallen: een ‘stille’ lijn waarmee we veel Houtenaren kunnen bereiken.”