Ga naar de inhoud

Serious game cyberweerbaarheid laaggeletterden

Laatst gewijzigd op: 25-03-2025

Doelgroep: Senioren en laaggeletterden
Kosten: €€

Persoon scrollt door mobiele telefoon. Ter illustratie van het CCV-dossier cybercrime.

Initiatiefnemer: Gemeenten Dordrecht/Coevorden
Type aanpak: Preventief
Aanpak gericht op: Slachtoffer

Omschrijving project

In dit fysieke spel voor senioren (en laaggeletterden) komt onder andere naar voren hoe je controleert of een website betrouwbaar is en welke persoons- (of bank)gegevens je wel of niet kunt delen. Senioren zullen eerder geneigd zijn om een fysiek bordspel te spelen dan op de computer te oefenen. Een vrijwilliger speelt als spelbegeleider het spel in een taalhuis, bibliotheek of in een andere organisatie in het sociaal domein. De veilige omgeving van een fysieke game, zonder online component geeft de doelgroep de rust en daarmee de tijd om de situatie te begrijpen en vervolgens goede beslissingen te kunnen maken. Een hele belangrijke eerste stap naar zelfstandig én met zelfvertrouwen veilig online gaan.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze content te bekijken.

Minimale randvoorwaarden

  • Fysieke spel bestellen
  • Begeleiders voor bijeenkomsten werven
  • Deelnemers werven
  • Bijeenkomsten organiseren (locatie en programma)
  • Nabespreken met de deelnemers

Het is van belang om goede contacten met relevante instanties te hebben. Deze dient de gemeente financieel te ondersteunen in de aanschaf van de spellen en eventueel te helpen in het werven van spelers.

Duur project

De duur van het spel is één bijeenkomst, het spel duurt 1 à 2 uur. Het spel kent twee hoofdstukken. Dit kan ook in twee bijeenkomsten worden opgedeeld. Het project bestaat uit verschillende bijeenkomsten met verschillende groepen.

Kosten

Kortgeleden heeft het CCV de serious game overgenomen van Raccoon Games (de ontwikkelaar van het spel). Er is momenteel geen voorraad meer beschikbaar. Hierdoor is het niet mogelijk om spellen te bestellen.

Menskracht

Een begeleider en organisator (dit kan dezelfde persoon zijn). Eén begeleider kan twee tot drie spellen simultaan begeleiden, het spel duurt ongeveer 1-2 uur. Als je het implementeert in een bestaand programma wat aansluiting heeft met dit onderwerp (zoals een taalcursus), kost het minder mankracht.

Samenwerkingspartners

Bibliotheek, zorginstanties, buurthuizen, andere organisaties die verbonden zijn met de doelgroep

Resultaten

Het spel is inmiddels bij meer dan 70 verschillende instanties te spelen op meer dan 85 locaties in Nederland. Bibliotheken, buurthuizen, gemeenten, hulpverleners, ouderencentra en meer, organiseren allemaal hun eigen spelsessies en mini workshops.

Procesevaluatie

Het proces van dit City Deal project is geëvalueerd door Cyberweerbaar NL. Lees in deze factsheet onder andere of het doel van het project behaald is en wat succesfactoren zijn.

Tips voor gemeente

Het spelen van het spel kun je koppelen aan een breder onderwerp. Zo is het in het verleden regelmatig gekoppeld aan een taalcursus, dit kan kosten besparen en op deze manier worden wel beide doelen behaald.

Contactpersoon/meer informatie

Logo City Deal

Dit is een project dat behoort bij de City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime