Ga naar de inhoud

Praktijkvoorbeelden veilig uitgaan

Laatst gewijzigd op: 15-11-2024

Hier staan praktijkvoorbeelden voor veilig uitgaan.

Foto van uitgaanspubliek in een discotheek. Ter illustratie van het CCV-dossier Keuzewijzer veilig uitgaan.

Het doel van de monitor ‘Veiligheidsbeleving uitgaan
Binnenstad 2023’ is om de actuele veiligheidsbeleving in de Utrechtse binnenstad in kaart te brengen. Het gaat hierbij om:

  • De veiligheidsbeleving van het uitgaanspubliek, zowel binnen in de uitgaansgelegenheid als buiten op straat.
  • De veiligheidsbeleving van nachthorecazaken en hun personeel.

Download de monitor op bestuurlijkeinformatie.nl

Het doel van het ‘Convenant Veilig Uitgaan 2022-2026’ is dat met de verschillende partners wordt samengewerkt voor een veilig uitgaansklimaat in Lelystad waardoor overlast en geweld als gevolg van het uitgaansleven (bij voorkeur preventief) zoveel mogelijk wordt beperkt.

Download het convenant op lelystad.nl

 

Op initiatief van de horecaondernemers in Tilburg is op Koningsdag 2024 de campagne gestart: Drugs is niet normaal, om hulp vragen wel.

In de stad hangen posters met een QR-code die toegang geeft tot een filmpje waarin gewezen wordt op de negatieve gevolgen van  drugsgebruik.

Tilburg start eind mei 2024 als eerste grote Brabantse stad ook met de Collectieve Horeca Ontzegging. De Tilburgse horeca gaat mensen die zich onder invloed van alcohol of drugs misdragen én drugsdealers voortaan collectief de toegang weigeren tot alle kroegen en restaurants in de stad. Dit is een actie samen met verslavingszorg en de gemeente Tilburg. Doel is het afremmen van het toenemend drugsgebruik in het uitgaansleven.

Bron: AD – Wangedrag door drank of drugs? In Tilburg kom je geen kroeg meer binnen

Horecazaken in de gemeente Groningen kunnen gratis een training over seksueel grensoverschrijdend gedrag aanvragen bij het Centrum Seksueel Geweld Groningen-Drenthe.

De training helpt horecapersoneel om seksueel grensoverschrijdend gedrag beter te herkennen en erop te reageren. Er wordt aandacht besteed aan het gedrag van gasten en het omgaan met collega’s. Ook wordt besproken welk beleid en welke gedragscode wenselijk zijn binnen de horeca.

Wat levert de training op?

  • Handvatten om seksueel grensoverschrijdend gedrag binnen de horeca aan te pakken.
  • Basiskennis over seksueel grensoverschrijdend gedrag.
  • Hulpmiddelen om seksueel grensoverschrijdend gedrag te herkennen en beoordelen.
  • Praktische tips om passend te reageren.

Kijk voor meer informatie op ggd.groningen.nl

Het personeel van de horecagelegenheid OOST heeft een cursus gevolgd over seksueel grensoverschrijdend gedrag en geweld. Deze training maakt deel uit van een breder actieplan, Het Gronings Offensief tegen seksueel geweld, dat gepresenteerd werd tijdens het evenement Let’s Gro in het Forum. Het plan is een initiatief van het Centrum Seksueel Geweld (CSG) Groningen-Drenthe, een onderdeel van de GGD, en kreeg steun van Mariëtte Hamer, regeringscommissaris voor deze thematiek.

De cursus, die eerder al werd gegeven aan studentenverenigingen, is gericht op de horeca omdat deze sector een verhoogd risico loopt op incidenten van seksueel geweld, gezien de interactieve aard van de omgeving. De training biedt personeel de kennis en vaardigheden om adequaat te reageren op dergelijke incidenten en een veilige omgeving te creëren voor bezoekers.

Kos van Erp van OOST benadrukt het belang van het erkennen dat seksueel grensoverschrijdend gedrag overal kan voorkomen en dat het essentieel is om personeel te informeren over hoe te handelen in dergelijke situaties. De cursus heeft als doel het gesprek over dit onderwerp te openen, bewustwording te vergroten en beleid te vormen om beter met deze problematiek om te gaan.

Mariëtte Lintveld, cursusleider en vrijwilliger bij de stichting No Need To Hide, deelt haar eigen ervaringen met seksueel geweld tijdens de training, wat bijdraagt aan de impact en waarde van de cursus. Het uiteindelijke doel is om de horeca in Groningen beter uit te rusten om met dit probleem om te gaan.

Voor mensen die een nare seksuele ervaring hebben meegemaakt en hulp nodig hebben, is er de mogelijkheid om contact op te nemen met het Centrum Seksueel Geweld via telefoon of chat via www.chatmetcsg.nl.

De gemeente Amsterdam neemt verschillende maatregelen tegen ondermijning, zodat iedereen veilig en eerlijk kan leven en ondernemen. Binnen de Ondermijningsbrigade werken verschillende overheidsorganisaties samen om te controleren of ondernemers zich houden aan de wet- en regelgeving.

De Ondermijningsbrigade controleert de administratie en de arbeidsomstandigheden. En of de ondernemer zich houdt aan de Wet Arbeid Vreemdelingen, vergunningsvoorschriften en milieu- en hygiëneregels. Bij overtredingen krijgt de ondernemer verbeterpunten of zijn er maatregelen, zoals het opleggen van een boete.

De gemeente Hardenberg heeft op 8 september integrale controles uitgevoerd. Tijdens zo’n controle wordt gecontroleerd of de wet- en regelgeving wordt nageleefd. Bij een aantal horecazaken zijn overtredingen gezien. Denk hierbij aan brandveiligheid, milieuwetgeving en arbeidstijden.

Integrale controles worden uitgevoerd samen met de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, Nederlandse Arbeidsinspectie, Douane, Omgevingsdienst IJsselland, Veiligheidsregio en politie. Met deze onaangekondigde integrale controles willen ze meer zicht krijgen op wat er speelt bij de horeca.

Ondernemers weerbaarder maken tegen ondermijnende criminaliteit

Een ander doel van de controles is dat horecaondernemers weten waar ze op moeten letten om ondermijnende criminaliteit in hun bedrijf te voorkomen. Want ook horecaondernemers lopen het risico hiermee (onbewust) te maken te krijgen.

Horecaondernemers vaak een doelwit

Doordat er veel contant geld in de horeca gebruikt wordt, is het makkelijk om daar geld wit te wassen. Ook worden horecaondernemers soms betrokken bij drugshandel of illegaal gokken. Horecaondernemers kunnen juridisch aansprakelijk worden gesteld voor de strafbare feiten die in hun pand of onder de vlag van hun onderneming gepleegd worden. De gemeente wil horecaondernemers en de omgeving bewust maken van deze risico’s.

Bron: Gemeente Hardenberg

Gemeente, horecaondernemers, politie en Openbaar Ministerie hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor een Collectieve Horeca Ontzegging (CHO) in Kampen.

Kampen wil met het invoeren van de CHO notoire overlastgevers in de horeca beter kunnen aanpakken. De maatregel is goedgekeurd door de Autoriteit Persoonsgevens.

Een Individuele Horeca Ontzegging (IHO) kende Kampen al.

Een CHO kan opgelegd worden als iemand tijdens een lopende IHO zich opnieuw misdraagt. Een IHO geldt maximaal een half jaar. Een CHO kan drie tot 24 maanden duren.

Lees het artikel op De Brug.

Horecazaken in de gemeente Hellendoorn kunnen nu samen een persoon weigeren die bekend staat als overlastgever. Dit is mogelijk geworden door een samenwerking tussen horecaondernemers, politie en de gemeente.

De gemeente heeft nu de collectieve horecaontzegging (CHO) ingevoerd om te zorgen dat iedereen veilig en met plezier uit kan gaan. Burgemeester Jorrit Eijbersen is positief.

“Als iemand zich slecht gedraagt in een café of restaurant, kan diegene geweigerd worden in alle andere zaken die meedoen aan de CHO”, vertelt Eijbersen. “Als zo iemand toch probeert binnen te komen, kan de politie ingrijpen. Dit helpt ons om ongewenst gedrag te verminderen en zorgt voor een veilige en gezellige uitgaansplek.”

Lees het volledige artikel op Regio Online.

In Heerenveen start in mei 2024 de Collectieve Horeca Ontzegging (CHO). Het doel van de CHO is het vergroten van de veiligheid voor ondernemers, medewerkers en gasten in de aangesloten horecagelegenheden. Heerenveen heeft de primeur in Friesland.

Door het verminderen van overlast en het voorkomen en bestrijden van criminaliteit, streeft de horeca naar een veiliger uitgaansklimaat waarin ongewenst gedrag niet wordt getolereerd. Ondernemers die meedoen aan een CHO hebben afgesproken dat als een gast zich ernstig misdraagt in een bedrijf, hem of haar de toegang tot een horecabedrijf wordt ontzegd.

Lees het hele artikel op WaldNet

Horecaondernemers in Edam-Volendam breiden de samenwerking met gemeente en politie verder uit om overlast aan te pakken. Dat staat uitgeschreven in het convenant Collectieve Horecaontzegging (CHO) dat in april is ondertekend.

Het convenant biedt politie, gemeente en horeca een systeem om gegevens over overlastgevers met elkaar te delen en deze te weren uit de aangesloten kroegen.

Bron: Nieuw-Volendam.nl

Horecaondernemers in de gemeente Hardenberg kunnen ongewenste gasten die voor overlast zorgen binnenkort collectief de toegang weigeren. De ondernemers werken hierbij samen met de politie en de gemeente Hardenberg. Deze ‘Collectieve Horeca Ontzegging’ zorgt voor meer veiligheid in en rond horecazaken.

 

Horecaondernemers, politie en gemeente zetten zich samen in voor de veiligheid in uitgaansgebieden. In 2019 maakten de partijen hierover al afspraken in het convenant ‘Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan’. Onderdeel van de afspraken is het invoeren van een Collectieve Horeca Ontzegging.

Ongewenste gasten weren uit alle aangesloten horecazaken

 

Bij de Collectieve Horeca Ontzegging wordt een ongewenste gast in een horecazaak voor bepaalde tijd uit alle aangesloten horecazaken geweerd. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die voor overlast zorgen, vernielingen aanrichten, drugs gebruiken of andere strafbare feiten plegen. Horecaondernemers willen hun gasten, medewerkers en zichzelf hier tegen beschermen.

 

De politie krijgt deze informatie ook. Wanneer een ongewenste gast toch bij een horecabedrijf naar binnen gaat en weigert te vertrekken, kan de politie deze persoon aanhouden en een proces verbaal opleggen. Het Openbaar Ministerie kan tot vervolging overgaan.

 

‘Een mooie uitgaansavond gaat hand in hand met veiligheid’

 

Burgemeester Maarten Offinga is blij met de maatregel: “Gezellige en leuke horecazaken zijn belangrijk voor de levendigheid in de gemeente Hardenberg. Ik gun iedereen een mooie uitgaansavond. Dat gaat hand in hand met veiligheid. Daarvoor werken we goed samen met de horecaondernemers en de politie.”

 

“De horecabezoekers van alle leeftijden hebben ook een eigen verantwoordelijkheid om zich op een goede manier te gedragen en rekening te houden met elkaar. Mensen die zich misdragen en overlast of zelfs crimineel gedrag vertonen, zijn niet welkom in onze horeca. Met deze Collectieve Horeca Ontzegging geven we de horecaondernemers een handvat om dat goed te regelen.”

 

Afspraken over privacy staan in het protocol

 

Bij de Collectieve Horeca Ontzegging wisselen horecaondernemers gegevens uit van de ongewenste gasten. De betrokken partijen vinden de privacy van deze mensen belangrijk. Daarom maken zij in een protocol nadere afspraken die voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming.

 

De horecaondernemers, politie en gemeente hebben dit protocol op 10 april ondertekend. Daarna kunnen horecaondernemers die willen meedoen zich melden. En vraagt Koninklijke Horeca Nederland afdeling Hardenberg een vergunning aan bij de Autoriteit Persoonsgegevens om de Collectieve Horeca Ontzegging te kunnen invoeren.

 

Bron: Hardenberg.nl