Incident Response
Laatst gewijzigd op: 04-08-2025Bij het oplossen van een cyberincident zijn snelheid en deskundigheid erg belangrijk. Met het CCV-keurmerk Incident response kies je voor een dienstverlener die aantoonbaar kwaliteit levert bij het afhandelen van digitale incidenten.

Incident response is het geheel aan acties dat volgt na een cyberincident. Denk aan het analyseren van de schade, indammen van de aanval, verwijderen van malware, herstellen van systemen en het adviseren over toekomstige beveiliging.
Een goede incident response dienst is snel, zorgvuldig en afgestemd op de specifieke situatie van de getroffen organisatie. Het doel: de schade beperken en herhaling voorkomen.
Waarom een keurmerk voor incident response?
Wanneer bedrijven te maken krijgen met een cyberincident, is het vaak lastig te beoordelen welke dienstverleners betrouwbaar zijn. De ondernemer moet een snelle beslissing maken of de dienstverlening te vertrouwen is. Het keurmerk Incident Response maakt de kwaliteit van deze dienstverlening zichtbaar.
Door het keurmerk:
- Weet je zeker dat de dienstverlener snel reageert, ook in acute situaties.
- Kun je vertrouwen op een gestructureerde aanpak, van triage tot rapportage.
- Krijg je advies over herstel, communicatie en juridische vervolgstappen.
- Kun je erop rekenen dat het proces is uitgevoerd door gekwalificeerde professionals.
Er zijn twee varianten van het keurmerk:
- Incident Response (basis): bereikbaarheid tijdens kantooruren
- Incident Response 24/7: continue bereikbaarheid, óók voor nieuwe klanten zonder contract
Benieuwd hoe groot het risico op een cyberincident is bij jouw bedrijf? Vul de Risicoklasseindeling Digitale Veiligheid in. Aan de hand van negen vragen wordt er een inschatting gemaakt, risicoklasse 1 tot en met 4. Je ontvangt dan direct handige tips over hoe je aan de slag kunt met het versterken van jouw cybersecurity.
Welke eisen stelt het keurmerk?
Gecertificeerde dienstverleners voldoen onder meer aan eisen op het gebied van:
- Reactietijd: binnen 30 minuten bevestiging, start triage binnen 2 uur
- Triage en analyse: inzicht in impact, oorzaken en benodigde maatregelen
- Communicatie: duidelijke rolverdeling, vast aanspreekpunt, advies over vervolgstappen
- Beveiliging en herstel: verwijderen van schadelijke elementen, herstel van systemen
- Rapportage: eindrapport met root cause analyse en preventieadvies
- Kwaliteit en personeel: gekwalificeerde teams, beveiligde processen, jaarlijkse evaluaties
Publicatie en ingang certificatieschema
Het certificatieschema Incident Response is op 4 augustus 2025 gepubliceerd door het CCV. Certificatie-instellingen kunnen nu een licentieovereenkomst sluiten met het CCV. Vanaf 3 november kunnen dienstverleners zich laten certificeren door een certificatie-instelling.
Gekwalificeerde dienstverleners vinden
Vanaf november 2025 worden gekwalificeerde dienstverleners gepubliceerd op hetccv.nl/bedrijven.