Product toegevoegd aan winkelmand
Nieuwsoverzicht
Terug naar nieuwsoverzicht
Nieuwsoverzicht

Prestaties buurtbemiddeling groeien harder dan het budget

Vandaag maakt het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) de uitkomsten van de jaarlijkse benchmark buurtbemiddeling bekend. Opvallend is de grote stijging van het aantal meldingen van burenoverlast bij buurtbemiddelingsorganisaties. In de afgelopen vijf jaar groeide dit met maar liefst 40% (tot 17.000 in 2018). Door de stijging in het aantal zaken loopt buurtbemiddeling steeds vaker tegen de grenzen van capaciteit en geld aan. Het CCV pleit voor duurzame investeringen in buurtbemiddeling.

Buurtbemiddeling is de afgelopen jaren steeds populairder geworden onder bewoners, woningcorporaties, politie en gemeenten. Bovendien is het tegenwoordig in veel meer gemeenten beschikbaar. Met name de al langer bestaande organisaties buurtbemiddeling zien de meldingen toenemen, maar hun budget niet. Dit leidt niet alleen tot meer werk(druk), ook moeten meer bemiddelaars aangetrokken en opgeleid worden om wachtlijsten te voorkomen. Met als gevaar dat als buren niet op tijd hun verhaal kunnen doen, burenruzies sneller escaleren. Hierdoor worden de kosten voor de samenleving hoger. Terwijl buurtbemiddeling beide kan voorkomen.

Financiële tekorten

In 2018 en de eerste maanden van 2019 startten maar liefst 55 nieuwe gemeenten met buurtbemiddeling. In totaal bieden 8 van de 10 gemeenten nu buurtbemiddeling aan. Inwoners met burenproblemen kunnen zelf – en kosteloos – de hulp van buurtbemiddeling inschakelen. Deskundige buurtbemiddelaars gaan met beide buren in gesprek waardoor gemeente, politie en woningcorporaties de handen vrij hebben om zaken met complexe woonoverlast op te pakken. Een uitstekende win-winsituatie die mogelijk op de langere termijn door structurele financiële tekorten wordt bedreigd.

Duurzaam investeren

Frannie Herder, adviseur buurtbemiddeling bij het CCV: "Tijdens een bemiddelingsgesprek zoeken de buren naar oplossingen voor de ervaren problemen. Dit zijn oplossingen die standhouden omdat buren ze samen hebben bedacht. Dat laatste is misschien nog wel belangrijker dan je gelijk krijgen bij een rechter. Ruim 7 van de 10 aangemelde zaken worden naar tevredenheid van bewoners opgelost." Het CCV pleit ervoor dat gemeenten en woningcorporaties duurzaam blijven investeren in buurtbemiddeling omdat het veel ellende en andere dure inzet voorkomt.

Top 3

In de top drie van aanmeldingen staan geluidsoverlast, pesterijen en ‘buitenproblemen’. Frannie Herder: "Dit gaat bijvoorbeeld over een verkeerd geplaatste schutting of overhangende takken in de tuin, de rook van een barbecue op het balkon van de buren, of huisdieren die in de tuin worden uitgelaten."

Het CCV helpt

Het CCV adviseert bij de start en uitvoering van projecten buurtbemiddeling en heeft de aanpak in beheer. Meer informatie vind je in ons dossier: hetccv.nl/buurtbemiddeling

Bewoners raadplegen voor adviezen, tips en adressen van buurtbemiddeling de website www.problemenmetjeburen.nl.