Ga naar de inhoud

Nieuwe campagne tegen ondermijning

De nieuwe campagne Vreemd of Verdacht? roept iedereen op om alert te zijn tegen ondermijning. Op deze foto uit de campagne zie je mensen een blauw vat uit ene busje halen.

De nieuwe campagne ‘Vreemd of Verdacht?’ is vandaag gestart. De campagne vraagt Nederlanders alert te zijn op ondermijning. Hoe herken je de signalen van georganiseerde ondermijnende criminaliteit? Op de campagnewebsite houdmisdaaduitjebuurt.nl staan campagnematerialen.

Deze campagne van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is bedoeld om het bewustzijn van Nederlanders te vergroten over georganiseerde ondermijnende criminaliteit en hen actiever te betrekken bij de strijd daartegen. Door middel van verschillende uitingen op tv en online, ontdekken mensen hoe ze signalen van criminele activiteiten kunnen herkennen en wat ze zelf kunnen doen.

Explosies in woonwijk

Dit moet zorgen voor veiliger wijken. En dat is volgens het ministerie heel dringend als je kijk naar schietpartijen, drugsafval in natuurgebieden en explosies in woonwijken. Minister van Justitie en Veiligheid David van Weel: “Criminelen geven niets om anderen, dat blijkt wel uit de drugslabs midden in woonwijken die exploderen.”

Burgers kunnen misdaad uit hun buurt houden.”

Volgens de minister zijn burgers vaak degenen die als eerste merken dat er iets niet pluis is in hun wijk. “Zij kunnen deze situaties herkennen en misdaad uit hun buurt houden door bijvoorbeeld signalen te melden bij politie of andere instanties, vermoedens met elkaar te delen, of het gesprek aan te gaan. Vergeet niet: goedwillende burgers zijn met meer dan de criminelen.”

Signalen crimineel gedrag

Een eenvoudige woning met opvallend veel camerabeveiliging, een verbouwing waarbij grote ketels en tonnen naar binnen worden gesjouwd, iemand die opeens allerlei dure spullen heeft – het zijn deze voorbeelden waarop wordt ingezoomd in drie tv-commercials van de campagne. Stuk voor stuk situaties die niet vreemd, maar verdacht zijn.

Aan veiligheid kunnen we allemaal iets bijdragen.”

Onder regie Achmed Akkabi van Mocro Maffia

Joeri Jansen namens de makers hierover: “De commercials werden geregisseerd door Achmed Akkabi, bekend van series als Mocro Maffia waarin hij al duidelijk maakte dat het criminele pad opgaan slecht voor je afloopt.” Hij heeft voor dit project wederom een zeer diverse groep gecast. “In onderzoek zagen we dat mensen geraakt werden door het realistische karakter van de scènes en de herkenning van actuele thema’s. Deze combinatie zorgt voor meer bewustwording van de impact van ondermijnende criminaliteit.”

De campagne bestaat verder uit online banners, een campagnewebsite en interactieve social media stories. Hierin ligt de nadruk op het signaleren van verdacht gedrag dat kan wijzen op ondermijnende criminaliteit en wat je vervolgens kunt doen.

Beeld uit de campagne Vreemd of Verdacht?
Beeld uit de campagne Vreemd of Verdacht?

Hanneke Ekelmans, verantwoordelijk voor de portefeuille ondermijning bij de korpsleiding van de politie, over het betrekken van burgers en bedrijven: “Aan veiligheid kunnen we allemaal iets bijdragen. Deze campagne laat zien dat iedereen, ongeacht wie je bent of waar je woont, een verschil kan maken. Door verdachte signalen te herkennen en erop te reageren, staan we als samenleving sterker tegen criminaliteit.”