Campagnes fraude
Op deze pagina worden enkele campagnes uitgelicht die fraude onder de aandacht brengen van burgers.

Campagnes
Verliefd op de persoon? Of op het profiel?
- Inhoud: Sylvia en Henk werden beiden verliefd. Door hun online contact groeit hun romance. Maar zijn ze verliefd geworden op de persoon? Of op het profiel?
- Doel: datende vrijgezellen waarschuwen voor dateoplichters.
- Doelgroep: 40-plussers.
- Middel: campagnefilm en afbeeldingen.
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie en Veiligheid, Fraudehelpdesk, Match Group, Slachtofferhulp Nederland, Politie.
Verlies je hart niet aan datingfraude (datingfraude)
- Inhoud: jaarlijks worden duizenden mensen van hun geld ontdaan door oplichters die zich voordoen als datingpartner.
- Doel: herkennen van oplichters op datingsites
- Doelgroep: social mediagebruikers
- Middel: video’s
- Initiatief: Fraudehelpdesk
- Inhoud: geldezels zijn (vaak) jongeren die hun bankrekening beschikbaar stellen voor criminelen. Zo blijven de echte daders uit beeld. Deze video laat zien hoe jongeren op ‘gratis geld’ reageren en waar ze op kunnen letten.
- Doel: bewustwording en informeren
- Doelgroep: middelbare scholieren en jongvolwassenen
- Middel: video
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie en Veiligheid en Scholieren.com
Confrontatie met WhatsApp-oplichter (hulpvraagfraude)
- Inhoud: Jorn laat zien hoe een oplichter zich voordoet als hemzelf en zijn moeder via WhatsApp dringend om geld vraagt.
- Doel: laten zien hoe oplichters hulpvraagfraude plegen via WhatsApp
- Doelgroep: jongeren en jongvolwassenen
- Middelen: video en afbeelding
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie & Veiligheid en Scholieren.com
Laat je niet neppen tijdens het appen (hulpvraagfraude)
- Inhoud: tips om slachtofferschap van deze fraudevorm te voorkomen.
- Doel: waarschuwen
- Doelgroep: social mediagebruikers
- Middel: campagnetoolkit
- Inititiatief: Fraudehelpdesk
‘Eerlijk over je ID’ campagnetoolkit (identiteitsfraude)
- Inhoud: jongeren voorlichten dat je identiteitsfraude pleegt als je een ID leent, je eigen ID uitleent of vervalst. En welke ernstige consequenties dit met zich meebrengt.
- Doel: voorlichting en bewustwording
- Doelgroep: jongeren en jongvolwassenen
- Middel: tookit (o.a. posters, social video’s , afbeeldingen)
- Initiatief: de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG) van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)
- Inhoud: hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt van ID-fraude?
- Doel: middelbare scholieren wijzen op de risico’s van het uitlenen van een ID-kaart
- Doelgroep: jongeren en jongvolwassenen
- Middel: video
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie en Veiligheid en Scholieren.com
Fake I.D. (identiteitsfraude)
- Inhoud: sinds de leeftijd voor de verkoop van alcohol van 16 naar 18 jaar is gegaan, neemt identiteitsfraude toe, met name in het uitgaansleven.
- Doel: jongeren erop wijzen dat het gebruik van een vals ID-bewijs of het uitlenen van je ID verstrekkende gevolgen kan hebben
- Doelgroep: jongeren 16-18 jaar
- Middel: poster, kaartje, Facebookadvertentie en Instagrampost
- Initiatief: gemeente Tilburg, maar mag door andere gemeenten worden gebruikt
Kersverse student? Pas op voor nepkamers! (kamerverhuurfraude)
- Inhoud: studenten die op kamers willen, kunnen slachtoffer worden van kamerverhuurfraude: advertenties van kamers die niet bestaan of sleutelgeld overmaken, terwijl je er geen kamer voor krijgt.
- Doel: voorkomen dat je wordt opgelicht bij het huren van een kamer
- Doelgroep: (beginnende) studenten
- Middel: tips en uitleg
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie & Veiligheid en Scholieren.com
Online oplichtingstechnieken
- Inhoud: In de video probeert presentator Joes samen met expert Maike van de politie om een vriend van Joes op te lichten.
- Doel: inzicht geven in online oplichtingstechnieken
- Doelgroep: jongeren
- Middel: video
- Initiatief: het CCV, politie, het ministerie van Justitie & Veiligheid en Scholieren.com
Geflasht! – Sterke wachtwoorden (online fraude)
- Inhoud: in deze aflevering van Geflasht! probeert Luca van Scholieren.com de wachtwoorden te raden van jongeren in Amsterdam. Zijn de wachtwoorden zo eenvoudig dat het hem lukt?
- Doel: sterke wachtwoorden maken
- Doelgroep: jongeren
- Middel: video
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie & Veiligheid en Scholieren.com
Shop geen flop! (online handelsfraude)
- Inhoud: voorlichtingsfilm over online handelsfraude waar senioren het slachtoffer van worden
- Doel: voorlichting geven
- Doelgroep: senioren
- Middel: video
- Initiatief: het CCV
Geloof niet in sprookjes (nepadvertenties)
- Inhoud: internetsites die er echt uitzien, BN’ers die ongevraagd worden ingezet: het zijn vormen van nepadvertenties waarmee fraudeurs bezoekers kunnen oplichten. Hoe herken je nepadvertenties?
- Doel: nepadvertenties herkennen
- Doelgroep: internetgebruikers
- Middel: filmpjes, tips en campagnetoolkit
- Initiatief: Fraudehelpdesk
Nepwebwinkels (online oplichting)
- Inhoud: we kopen steeds meer online, zeker rond de feestdagen. Maar helaas groeit ook het aantal meldingen van nepwebwinkels. Daarom gaat Luca de straat op om te testen hoe goed scholieren nepwebwinkels kunnen herkennen.
- Doel: nepwebwinkels herkennen
- Doelgroep: jongeren
- Middel: video
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie & Veiligheid en Scholieren.com
- Inhoud: quiz met verschillende voorbeeld e-mails en sms’jes geven inzicht in of een e-mail (of sms) nep of echt is.
- Doel: herkennen van phishing e-mails
- Doelgroep: jonge vrouwen tussen de 14 en 21 jaar
- Middel: quiz Initiatief: Gemeente Rotterdam en VeililigheidsAlliantie regio Rotterdam (VAR)
- Inhoud: tweedehands tickets kopen online: het blijft tricky. In deze video zoeken Luca en Lante naar de beste manier om online tweedehands tickets te kopen en stellen ze een duivels dilemma aan de fans van MEROL.
- Doel: ticketfraude voorkomen
- Doelgroep: jongeren
- Middel: video
- Initiatief: het CCV, het ministerie van Justitie & Veiligheid en Scholieren.com