Ga naar de inhoud

Digitale buurtambassadeurs

Laatst gewijzigd op: 12-11-2024

Doelgroep: Bewoners algemeen, jongeren

Persoon scrollt door mobiele telefoon. Ter illustratie van het CCV-dossier cybercrime.

Initiatiefnemer: Gemeente Breda
Type cybercrime: Meest voorkomende cybercrime
Type aanpak: Preventief
Aanpak gericht op: Slachtoffer

Omschrijving project

In 2019 is Breda gestart met het opleiden van digitale buurtambassadeurs. Dit netwerk van goed opgeleide en betrokken ambassadeurs helpt de gemeenten bij de uitvoering van de preventieve aanpak op het gebied van digitale criminaliteit. De wijkambassadeurs zijn een vraagbaak voor bewoners en kunnen doorverwijzen naar de politie voor het doen van aangifte. Het opleidingstraject wordt vormgegeven door politie, gemeente Breda, bedrijfsleven en de Avans Hogeschool.

Breda heeft het project inmiddels uitgebouwd door meer wijkambassadeurs op te leiden en de activiteiten uit te breiden van buurt naar scholen. Voor scholen is de preventieve aanpak gericht op sexting en sextortion.

Daarbij is in Breda een e-learning platform ontwikkeld en toegankelijk gemaakt voor de inwoners van Breda. Deze e-learning is een makkelijk in te zetten middel dat ook voor andere gemeenten erg interessant/bruikbaar kan zijn. Met relatief weinig inspanning kan een hoop cyber-kennis en kunde verspreid worden binnen een gemeente.

Accepteer de statistieken, marketing cookies om deze content te bekijken.
In een online sessie van het CCV vertelt Jonathan van Eerd van de gemeente Breda over het ontstaan van de digitale buurtambassadeur, het doel ervan, de opzet van de opleiding, de lessen die ze geleerd hebben en hoe het in de praktijk gaat, want hoe bereik je de bewoners? Bekijk deze sessie en besluit of het inzetten van digitale buurtambassadeurs ook iets voor jouw gemeente is. Patrick van den Brink, directeur van het CCV, is de gastheer van deze online deelsessie.

Minimale randvoorwaarden

  • De gemeente is de opdrachtgever, de ambtelijke opdrachtgever is de beleidsadviseur digitale veiligheid.
  • Het samenwerkingsverband aangaan tussen gemeente, politie en buurtpreventie. Vervolgens het opstellen van een intern communicatieplatform voor cyberambassadeurs, gemeente en politie.
  • Werven (wervingscampagne).
  • Opleiden van de ambassadeurs (door middel van een e-learning).
  • Na het afronden van het opleidingstraject zullen de Digitale Buurtambassadeurs een certificaat ontvangen, om actief te worden als vrijwilliger.
  • Ondersteuning blijven bieden aan de ambassadeurs met gemeente, politie en bewoners.

Duur project

De opleidingen voor de cyberambassadeurs zijn divers en kunnen zowel fysiek als digitaal worden gevolgd. Vervolgens kan het project voor onbepaalde tijd worden uitgevoerd.

Kosten

Jaarlijks circa €10.000-€15.000 (licentie communicatieplatform, faciliterende kosten, waardering vrijwilligers, VOG, trainingen voor vrijwilligers, materiaal voor voorlichting).

Menskracht

Communicatieadviseur en beleidsadviseur om project van start te laten gaan.

Samenwerkingspartners

Lokale organisaties zoals (hoge)scholen, sportverenigingen, bibliotheken, buurtverenigingen, bedrijven, politie, digitale wijkagenten, etc.

Resultaten

Op dit moment hebben 565 Bredanaars maar liefst 2.256 lessen in de e-learning succesvol afgerond.

Tips voor andere gemeenten

  • E-learning kan ook dienen als tool voor ambassadeurs om de kennis verder te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan het gezamenlijk doorlopen van de e-learning met een groep ouderen tijdens een bijeenkomst in een ouderencentra, met leerlingen tijdens een gastles of met medebewoners in de directe omgeving. Zo wordt de kennis uit de e-learning als een olievlek over de stad verspreid en kunnen zoveel mogelijk mensen het certificaat behalen.
  • Er is een brede communicatiecampagne ingezet om de bekendheid en daarmee het aantal gebruikers te vergroten.

Contactpersoon/meer informatie

Patricia Mulders, pjjh.mulders@breda.nl

Logo City Deal

Dit is een project dat behoort bij de City Deal Lokale Weerbaarheid Cybercrime