”Veel ouders weten niet goed wat hun kind online doet”

Kinderen en jongeren groeien op in een wereld waarin online zijn vanzelfsprekend is. Maar hoe begeleid je hen daarin op een veilige en bewuste manier? Karin Blokland, mediacoach en preventiecoördinator bij het Centrum voor Jeugd en Gezin, deelt haar ervaringen en inzichten. Vanuit haar achtergrond in de jeugdzorg weet ze als geen ander wat jongeren nodig hebben én hoe belangrijk het is om ouders en professionals hierbij te betrekken.
Online leefwereld kinderen
Blokland ziet dat kinderen steeds jonger online actief zijn: “Ze leren het van hun omgeving, maar ook van elkaar. En de online wereld is natuurlijk enorm aantrekkelijk: het is spannend, interactief en biedt sociale bevestiging. Tegelijkertijd groeit de druk. Jongeren willen erbij horen, krijgen te maken met groepsdruk, met beelden van perfectie. Dat maakt hen kwetsbaar.”
Als mediacoach houdt Karin Blokland zich bezig met mediaopvoeding en mediawijsheid. Dat betekent dat ouders, kinderen, jongeren en ook professionals die met kinderen werken, geholpen worden om op een gezonde, leuke en veilige manier om te gaan met digitale media. Bijvoorbeeld door voorlichting te geven op scholen, ouderavonden te organiseren en het trainen van leerkrachten en jeugdhulpverleners.
Daarnaast is Blokland preventiecoördinator. Vanuit die rol kijkt ze naar bredere thema’s zoals weerbaarheid, opvoedondersteuning en mentale gezondheid. Zodoende kan zij beter passende acties inzetten als ze signalen ontvangt over bijvoorbeeld gameverslaving of sexting.
Met haar achtergrond in de jeugdzorg heeft Blokland het vermogen om te kijken naar het hele kind en zijn context. Ze ziet media als iets dat niet losstaat van de rest van hun leven, maar is verweven met wie ze zijn, met hun identiteit. Door haar ervaring in de jeugdzorg kan ze sneller signaleren wanneer mediagebruik problematisch wordt, en hoe dat vaak samenhangt met onderliggende zorgen.
Veel ouders weten volgens Blokland niet goed wat hun kind doet online. Ze maken zich zorgen over schermtijd, online pesten en contact met vreemden: “Wat ik vaak hoor van ouders is: ‘Ik wil niet dat mijn kind online iets naars overkomt, maar ik vind de online wereld zelf ook ingewikkeld.’ Deze zoektocht in de mediaopvoeding is zeker herkenbaar.”
Je hoeft geen expert te zijn in elke app.”
Het begrijpen van de online wereld is niet het belangrijkste: “Je hoeft geen expert te zijn in elke app, maar toon interesse. En maak duidelijke afspraken, niet vanuit angst, maar vanuit verbinding”, aldus Blokland. Media is volgens haar een kans én een uitdaging. “Als we daar samen in optrekken, kunnen we jongeren echt sterker maken.”
Tips online weerbaarheid kinderen
Voor professionals die zich bezig willen houden met dit onderwerp heeft Blokland een duidelijke tip: “Ga vooral in gesprek, zonder oordeel. Vraag kinderen wat ze online doen, wat ze leuk vinden, wat spannend is. Sluit aan bij hun beleving. En werk samen met ouders.” Cyberouders is een goed voorbeeld. In dit project worden ouders letterlijk meegenomen in de digitale leefwereld van hun kinderen, met als doel om beter te begeleiden én signaleren.
Het project Cyberouders behoort bij de City Deal Lokale weerbaarheid Cybercrime. CCV-adviseur jeugd & Cyber Siènne Cullen begeleidt de jeugdprojecten van de City Deal en coördineert de landelijke uitrol van een aantal van deze projecten.