Mijn cyberrijbewijs
Laatst gewijzigd op: 12-11-2024Doelgroep: Jongeren
Kosten: €

Type cybercrime: Algemene weerbaarheid op het internet
Type aanpak: Preventief
Aanpak gericht op: Slachtoffer
Initiatiefnemer: Ministerie van Justitie en Veiligheid
Omschrijving project
Mijn Cyberrijbewijs is een gratis lesprogramma voor leerlingen uit groep 7 en 8 van het primair onderwijs. Aan de hand van thema’s zoals online hate speech, online fraude, doxing, hacking en sexting leren en ervaren kinderen meer over online slachtoffer- en daderschap en de bijbehorende morele vraagstukken. Van kennis, via inzicht naar gedrag met handelingsperspectief.
Mijn Cyberrijbewijs is tot stand gekomen met behulp van verschillende (wetenschappelijke) onderzoeken en literatuur. Veelal op het thema van onderwijskunde en/of (gedrag op) het internet en/of (digitale) gedragsverandering. In de ontwikkeling en realisatie van Mijn Cyberrijbewijs speelt het onderzoek Online ontspoord een prominente rol. Dit onderzoek naar de aard en de omvang van online schadelijk en immoreel gedrag is in opdracht van het WODC uitgevoerd door het Rathenau Instituut.
In Online Ontspoord zijn de specifieke kenmerken van het internet in kaart gebracht. Mijn Cyberrijbewijs beoogt leerlingen kennis en inzicht te geven in deze kenmerken en ze daarmee digitaal weerbaar te maken. Mijn Cyberrijbewijs is daarnaast gebaseerd op de werkmethode “socratisch gesprek”. Dit is een in het onderwijs bekende en beproefde werkwijze waarbij gesprekspartners hun oordeel uitstellen en luisteren naar elkaar.
Minimale randvoorwaarden
De gemeente speelt een rol in de communicatie naar scholen. Scholen kunnen de volgende stappen ondernemen:
- Download en print de bestanden die nodig zijn voor de lessenreeks. Dit zijn de klassenposter en de individuele poster waarop de leerlingen per les schrijven wat zij gezamenlijk en individueel afspreken over het betreffende thema. Ook staat hier het certificaat dat leerlingen aan het einde van de lessenreeks ontvangen.
- Voor thuis is er een informatiebrief met meer informatie over de lessenreeks en de onderwerpen die aan bod komen. De praatplaat hoort hierbij en kan ouders en/of verzorgers helpen om thuis het gesprek over online gedrag te starten. Daaronder staan per thema de materialen die benodigd zijn voor de les over dit thema.
Duur project
Dit project bestaat uit 7 lessen, met verschillende duur. Een les duurt een dagdeel, de leerkracht kan zelf bepalen hoeveel lessen behandeld worden en hoelang een les duurt. Het project heeft dus geen vaste duur.
Kosten
Gratis aan te vragen door basisscholen.
Menskracht
Aanjager en communicatie bij de gemeente.
Samenwerkingspartners
Scholen, bibliotheken, buitenschoolse opvang.
Contactpersoon/informatie
Eunice Nijlant, eunice@futurenl.org