Ga naar de inhoud

Transcript CCV-trendsessie Agressie en geweld in de horeca

Laatst gewijzigd op: 06-01-2025

Beeld van een beveiliger in een discotheek. Ter illustratie van het CCV-dossier Keuzewijzer veilig uitgaan.

00:00:00
Esther Derks: Agressie en geweld is een thema dat veel voorkomt in onze huidige maatschappij, ook binnen de horeca. Vandaag gaan we erover in gesprek met Martijn Wildeboer. Hij is specialist bij Platform Veilig Ondernemen Nederland. Welkom bij de CCV trendsessie. Martijn, wat is nu de huidige situatie binnen de horeca wat betreft agressie en geweld?

00:00:31
Martijn Wildeboer: Wat we geconstateerd hebben, is dat na Corona en de openstelling van de horeca, er eigenlijk een groep binnen is gekomen die eigenlijk vier jaar lang opvoeding heeft gemist. De eerste periode was dat ze zestien waren en dachten hun eerste biertje te gaan drinken, maar toen werd de leeftijdsgrens naar achttiende opgeschroefd. Toen ze achttien waren en dachten: nu gaan we ons biertje drinken, kwam Corona. Dus hebben ze eigenlijk vier jaar lang gemist hoe je je gedraagt binnen de horeca. Toen dat dus wel mocht en er in één keer een enorme groep binnenkwam die de mores niet kende, die zich nergens wat van aan trok, zag je dat agressie en geweld richting personeel, richting andere bezoekers een enorme toevlucht nam. Ondernemers heb daar echt steen en been over geklaagd omdat ze ook ervoeren dat er een soort losgeslagen bende binnenkwam. Gelukkig zien we de laatste trend dat het nivelleert en dat die groep zich wat normaliseert en dat het wel beter gaat. Maar nog steeds is er sprake van geweld, zowel in de horeca als rondom de horeca. Dat is voor horecaondernemers echt wel een probleem.

00:01:32
Esther Derks: Ik had gehoord dat dat ook wat te maken heeft met het indrinken omdat de prijzen zijn verhoogd.

00:01:40
Martijn Wildeboer: Nou, dat speelt zeker mee. Wat je ziet is dat thuis ingedronken wordt of in keten wordt ingedronken en dan komen ze in de horeca vaak al onder invloed. Dat kan van alcohol zijn, maar ook van drugs. Dus dat is ook nog een bijkomend probleem. Dan wordt er wel verwacht van de horecaondernemer en zijn personeel dat ie daar goed mee om leert gaan en dat die op het moment dat er een situatie voordoet die vervelend is, ze de-escalerend optreden. Maar dat is met iemand die helemaal stijf staat van de drugs niet gemakkelijk.

00:02:13
Esther Derks: Nee, snap ik. Wat zou je dan een ondernemer in deze adviseren? Hoe kan hij zichzelf beschermen?

00:02:19
Martijn Wildeboer: Er zijn een aantal richtlijnen die de ondernemer daartoe kan toepassen. Kijk vooral naar je interne procedures hoe om te gaan met dit soort situaties. Train je personeel daar vooral op. Leer om te gaan met agressie en geweld. En dan komt weer dat stukje de-escalerend optreden. Het hanteren van het zogenaamde stop-principe en daarnaast goed kijken met samenwerkende partners buiten de horecazaak hoe je daar met elkaar afspraken over kunt maken. Bij een escalatie heb je goede afspraken met je portiers  en met de politie, met de gemeente over de situatie in de openbare ruimte. Dat zijn allemaal belangrijke zaken, hoe je uiteindelijk intern zo goed mogelijk kunt optreden.

00:02:58
Esther Derks: Bedankt Martijn. Wil jij nou meer weten over het thema agressie en geweld in de horeca? Kijk dan op onze website.