Handhaven onrechtmatige bewoning
Laatst gewijzigd op: 13-08-2024

Van onrechtmatige bewoning van recreatieverblijven is sprake wanneer het woongebruik in strijd is met de recreatieve bestemmingsvoorschriften. Hierbij gaat het niet om de duur van het strijdig gebruik (permanent of tijdelijk), maar om de strijdigheid van de activiteit met de geldende planvoorschriften.
Het is verstandig om het verbod op onrechtmatige bewoning te koppelen aan het hebben van het hoofdverblijf en niét een maximum te stellen aan het aantal dagen of nachten dat iemand achtereen in een recreatieverblijf mag doorbrengen.
Voor het vaststellen van iemands hoofdverblijf kan worden volstaan met het verzamelen van feiten en omstandigheden die de conclusie rechtvaardigen dat het betreffende verblijf fungeert als centrum van zijn of haar sociale of maatschappelijke activiteiten. Ook het tijdelijk huisvesten van (buitenlandse) arbeidskrachten is in strijd met het bestemmingsplan, omdat de betreffende recreatieverblijven niet voor recreatie worden gebruikt.
Informatie die kan worden gebruikt om de strijdigheid aannemelijk te maken, zijn de Basisregistratie Personen (BRP), Leerplichtwet, administratie woningzoekenden, huisvuiladministratie, gemeentelijke belastingen, uitkeringsadministratie, WMO-administratie huurtoeslagadministratie, administratie bouw/omgevingsvergunning, nachtregister, toeristenbelasting en meldingen van burgers.
Met feitelijke constateringen kan het woonpatroon van een bewoner van een recreatiewoning worden aangetoond: woon-werkverkeer, aanwezige personen en aanwezige dieren. Daarnaast hebben externe instanties allerlei gegevens beschikbaar: hypotheekrenteaftrek, verzekeringsmaatschappijen, bankgegevens, telefoonabonnementen, gegevens van huisartsen, tandartsen, apotheek, lidmaatschappen en controle van het opgegeven adres.
De recreatieondernemer kan een rol spelen in de handhaving als deze wordt geïnformeerd door de gemeente bij een BRP-inschrijving. Eventueel kunnen afspraken worden gemaakt over een sluitingstermijn in de winter en/of het afsluiten van gas en elektra om illegale permanente bewoning te voorkomen.
Wie
Gemeente.
Doel
Stoppen van onrechtmatige bewoning.
Voorwaarden
- Melding bij Autoriteit Persoonsgegevens aangezien er sprake is van persoonsgegevensverwerking ten behoeve van bewijslast.
- Gemeente is verplicht betrokkene op de hoogte te stellen van deze gegevensverwerking.
- Duidelijk (getoetst) protocol op voorhand vaststellen.
Risico
Bewijslast ligt bij gemeente, dit is complex en kost veel capaciteit.
Juridische basis
Wet bescherming persoonsgegevens en Gemeentewet, artikel 125.
Status
Praktijkvoorbeeld. Onder andere in gemeente Maasgouw.
Type aanpak
Saneren.