Ga naar de inhoud

Supermarkt Dirk van den Broek zet bodycams in tegen agressie

Bodycam op een uniform. Ter illustratie van het CCV-dossier Cameratoezicht.

Personeel bij de supermarktketen Dirk van den Broek gaat bodycams dragen om de veiligheid te verbeteren. De keten hoopt hiermee gevaarlijke situaties in de winkels te verminderen. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) maakt zich zorgen om de privacy.

In de winkels van Dirk van den Broek komt agressie tegen medewerkers regelmatig voor. “De bodycams helpen ons om dreigende situaties snel minder gevaarlijk te maken,” legt directeur Marcel Huizing uit. “Elk incident is er één te veel voor onze werknemers en klanten.”

Niet altijd aan

De camera’s staan niet altijd aan. Het personeel kan ze zelf inschakelen tijdens spannende of dreigende momenten. Op de camera zit een scherm dat laat zien wat wordt opgenomen. Dit kan helpen om het gedrag van mensen te kalmeren, volgens de supermarkt.

Ingrijpende maatregel

Rodney Haan, adviseur Cameratoezicht bij het Centrum voor criminaliteitspreventie en veiligheid (het CCV) vertelt in Nieuwsuur: “Ik schrik er eerlijk gezegd van. Een bodycam is een stevige maatregel, dus dan zal de ondernemer echt het gevoel hebben dat zijn personeel niet veilig is. Het is een ingrijpend middel. Bij het opnemen van deze beelden is er sprake van het verwerken van persoonsgegevens. In het geval van bodycams verwerk je deze op grote schaal. Dat wordt daarom beschouwd als iets waar we voorzichtig mee moeten zijn.”

Autoriteit Persoonsgegevens vraagt om toelichting

De Autoriteit Persoonsgevens maakt zich zorgen over het veelvuldige gebruik van bodycams. Er gelden stricte regels. Zo moet de supermarktketen onder meer aantonen dat het gebruik ervan noodzakelijk is. De instantie heeft Dirk van den Broek om toelichting gevraagd.

Bron: Nieuwsuur