Ga naar de inhoud

Nieuwe certificatieafspraak: Geen verplichte LED-indicator bij af fabriek voertuigbeveiliging

Man opent een auto met elektronisch slot

Bij de keuring van voertuigbeveiligingssystemen geldt de ontwerpeis dat er een optische signaalgever, meestal een klein knipperend LED-lampje, aanwezig moet zijn. Dit signaal geeft aan in welke status het voertuigbeveiligingssysteem zich bevindt bijvoorbeeld in rij-, blokkeer- of waakconditie. Deze ontwerpeis is vastgelegd in artikel 5.2.7 van het Keuringsvoorschrift Voertuigbeveiliging 2.0

Voor voertuigen met af fabriek geïntegreerde beveiligingssystemen is deze ontwerpeis niet langer verplicht.

Certificatieafspraak

Deze wijziging is vastgelegd in certificatieafspraak 2025-05 Optische Signaalgever. Deze afspraak is tot stand gekomen in samenwerking met het Deskundigenpanel Voertuigbeveiliging Techniek, de certificatie-instelling en de schemabeheerder, en heeft de instemming gekregen van de Commissie van Belanghebbenden Voertuigbeveiliging. Daarmee is het een officieel vastgestelde afspraak die zorgt voor duidelijkheid, eenduidigheid en een soepele uitvoering binnen de certificatiepraktijk.

Af fabriek betekent dat een systeem of onderdeel door de voertuigfabrikant zelf is ingebouwd tijdens de productie van het voertuig. Het maakt dus deel uit van het originele ontwerp en de goedkeuring van het voertuig. Dit verschilt van aftermarket systemen, die pas achteraf door een dealer of specialist worden ingebouwd.

Waarom vervalt de eis?

Er zijn drie redenen waarom deze eis bij voertuigen met geïntegreerde beveiligingssystemen komt te vervallen:

  1. Geen meerwaarde voor beveiliging
    Voor af fabriek geïntegreerde beveiligingssystemen draagt een LED-lampje niet aantoonbaar bij aan de beveiliging van het voertuig.
  2. Niet in lijn met Europese regelgeving
    Deze nationale ontwerpeis wijkt af van Europese regelgeving die geen eisen stellen aan een dergelijke signaalgever.
  3. Onnodige kosten en afkeuringen
    Voertuigfabrikanten moesten voertuigen soms aanpassen op deze ontwerpeis. Dit leidde tot onnodige handelingen en kosten. Het vervallen van de LED-indicator-eis voor af fabriek geïntegreerde beveiligingssystemen zorgt voor betere Europese aansluiting en minder onnodige afkeur.