Waarom melden ondernemers verdachte situaties niet

Ondernemers op een bedrijventerrein zijn best bereid om melding te maken van ondermijnende criminaliteit, als zij daar signalen van krijgen. Onderzoekers van Avans Hogeschool en Hogeschool Rotterdam schrijven in Secondant over de afwegingen die ondernemers dan maken, om wel of niet hun vermoedens van ondermijning te delen. En naar wie zouden zij stappen met hun melding?
Ondermijning melden
Wat beweegt ondernemers om verdachte situaties wel of niet te melden? Onderzoekers van Avans Hogeschool en Hogeschool Rotterdam schreven eerder in Secondant over hun onderzoek over meldingsbereidheid van ondernemers. Zij spraken met ondernemers op een bedrijventerrein in de Maasstad. Zij ontdekten dat die best ondermijnende criminaliteit willen melden. Maar deze meldingsbereidheid daalt als het een van hun eigen klanten betreft.
Redenen om te melden
In dit artikel in Secondant gaan de onderzoekers in op de redenen die ondernemers geven om wel of niet te melden. Het bleek dat ondernemers, bij situaties waarbij een klant is betrokken, vooral bereid zijn te melden wanneer zij ondermijnende criminaliteit echt als een probleem ervaren.

Ook vinden zij het belangrijk dat er wel voldoende bewijs is voor daderschap van hun klant.
Campagnes meldingsbereidheid
Campagnes om de meldingsbereidheid te vergroten, zouden daarom ondernemers moeten stimuleren om ook bij twijfel over daderschap te melden. Ook zouden zij de negatieve consequenties van ondermijnende criminaliteit voor hen en hun omgeving moeten benadrukken.
Signaal naar wijkagent
Op de vraag bij wie ondernemers het signaal zouden melden, geven zij voornamelijk aan naar de wijkagent te stappen, of contact op te nemen met de gemeente. Een enkeling noemt ook de ondernemersvereniging of zou gelijk 112 bellen.