Ga naar de inhoud

Waardevolle CCV-bijdrage aan aanpak online fraude

Mick Claessens, adviseur van het CCV.

In een online jaarbericht blikt het ministerie van Justitie en Veiligheid samen met haar partners terug op de gezamenlijke aanpak van online fraude in 2024. CCV-adviseur Mick Claessens vertelt in dit jaarbericht over de bijdrage van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV): “We ontwikkelden handige hulpmiddelen voor medewerkers van meldpunten én voor slachtoffers zelf”, vertelt hij.

Online jaarbericht over de aanpak van online fraude.

Dit werd gedaan in samenwerking met de werkgroep Hulp aan slachtoffers. “Zo is er nu een factsheet met vijf vuistregels voor meldpunten voor online fraude, waardoor slachtoffers van cybercrime beter weten welke stappen ze moeten zetten om de juiste hulp te krijgen.”

Zelfhulptool voor slachtoffers cybercrime

Daarnaast is Claessens bezig met het ontwikkelen van een zelfhulptool voor slachtoffers. “Het idee is dat slachtoffers na het invullen van een korte vragenlijst advies op maat krijgen.” Tot slot behandelt het jaarbericht de wensen voor dit jaar. Belangrijkste doel is een betere koppeling tussen wetenschap en praktijk én meer aandacht voor herhaald slachtofferschap.

Online fraude is groot maatschappelijk probleem

Online fraude is een groot maatschappelijk probleem dat jaarlijks miljoenen Nederlanders raakt en elk jaar meer dan 100.000 mensen slachtoffer maakt. Overheid en bedrijfsleven werken samen aan het verminderen van het aantal slachtoffers en de schade door cybercrime. Dat doen ze in de gezamenlijke aanpak van online fraude op terreinen als kennisagenda, gegevensdeling, interventies, opvolging door politie en openbaar ministerie, weerbaarheid, preventie en hulp aan slachtoffers.

Het ministerie van Justitie en Veiligheid maakte een online jaarbericht om te laten zien wat in 2024 samen met alle deelnemende partijen is bereikt met de aanpak. Vanaf pagina 22 lees je over de bijdrage van het CCV.