Kopen op een nepwebshop
Laatst gewijzigd op: 07-11-2023Bij het kopen op een nepwebshop komt de verkoper zijn afspraken niet na.

Bijvoorbeeld:
- Product wordt niet geleverd of het verkeerde product wordt geleverd.
- Er wordt een nepproduct geleverd.
- Bij het terugsturen van een product wordt het geld niet teruggestort.
Een nepwebshop houdt mensen voor de gek. De nepwebshop doet alsof het een bekende webshop is of doet alsof het een originele webshop is.
Ben je bedrogen op een website met verkoopadvertenties, zoals Marktplaats of Ebay? Ga dan naar fraude met het kopen en verkopen via website met verkoopadvertenties.
Hoe voorkom je dat je op een nepwebshop koopt?
- Controleer het webadres. Komt het overeen met de naam van de webshop? Of lijkt het er op? Vul het webadres in op deze site van de politie. Dan zie je of er aangifte gedaan is tegen de webshop. Gebruik daarnaast webshopchecker. Hier staat extra informatie over de webshop. Een hoog cijfer van de webshopchecker betekent niet altijd dat de website veilig is.
- Controleer hoe de webshop er uitziet. Nepwebshops zien er vaak standaard uit en gebruiken vaak logo’s van bekende merken of ze gebruiken hun naam als logo. Vaak worden hoge kortingen gegeven en toch zijn bijna alle producten op voorraad. Heeft de website een keurmerk? Dan staat dit onderaan de webshop. Kijk vervolgens op de website van het keurmerk of de website ook echt geregistreerd is.
- Controleer de contactgegevens van de webshop. Bestaat het adres echt? Dit controleer je op Google Maps. Heeft de webshop een telefoonnummer en een e-mailadres?
- Controleer de manieren van betalen. Biedt de webshop alleen IDEAL aan of kun je ook betalen met een creditcard? Bij sommige betalingen met een creditcard kun je de betaling verzekeren. Als er dan iets fout gaat, krijg je je geld terug. Kun je ook achteraf betalen? Kies dan hiervoor en betaal je als je het product ontvangen hebt.
- Controleer wat anderen zeggen over de webshop. Google de naam van de webshop met het woord ‘reviews’ erachter. Je ziet dan wat anderen zeggen over de producten en de webshop. Lees de positieve en negatieve ervaringen. Let op, want nepwebshops gebruiken vaak ook nepreviews.
Je bent bedrogen. Wat nu?
Slachtoffers schamen zich vaak over hun situatie. Het kan iedereen overkomen en vertel dit ook. Geef dus nooit het slachtoffer de schuld! Om het slachtoffer zo goed mogelijk te helpen, is het van belang om hen door te verwijzen naar de juiste hulporganisaties. Belangrijk is om te beginnen met het doen van aangifte. Het slachtoffer kan ook andere hulp nodig hebben, dus kijk naar hun behoeften en verwijs hen door voor extra ondersteuning of informatie. Hieronder staat waar je deze informatie kunt vinden.
Het is belangrijk om aangifte te doen bij de politie. Kijk bij de pagina contact met de politie om te lezen waarom dit jou helpt.
Als je geld hebt overgemaakt, is het belangrijk om zo snel mogelijk contact op te nemen met jouw bank. Kijk bij de pagina contact met de bank om te lezen hoe de bank jou helpt.
Heb je in je contact met de crimineel belangrijke persoonsgegevens gegeven, zoals je bankrekeningnummer, je inloggegevens van DigID of een BSN-nummer? Neem dan contact op met het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI).
Heb je ook nog andere persoonlijke informatie gegeven aan de crimineel, zoals een e-mailadres, de naam van je kinderen of de naam van je werkgever? De crimineel kan deze informatie misbruiken bij jou of bij bekenden. Het is verstandig om mensen in je omgeving hierover te informeren.
Wil je praten met een expert of met andere slachtoffers over wat er is gebeurd? Neem dan contact op met Slachtofferhulp Nederland.
Heb je nog vragen? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk. Dit loket helpt slachtoffers van oplichting met informatie en de juiste vervolgstappen.