Veelgestelde vragen
Laatst gewijzigd op: 28-10-2025Op deze pagina vind je antwoorden op veelgestelde vragen over het programma Weerbaar Bestuur.
Krijg antwoord op de meest voorkomende vragen over onze veiligheidsscans.
Heb je nog andere vragen? Neem gerust contact met ons op.
Algemene informatie
Heb je nog algemene vragen of vragen over het maken van een afspraak? Neem dan contact op met het secretariaat via telefoonnummer 030 751 67 12 of stuur een mail naar weerbaarbestuur@hetccv.nl.
Wil je contact met de projectleider, bel dan met Mirthe Zantvoord op 06 29 80 98 91.
Neem contact op met het secretariaat Weerbaar Bestuur van het CCV om de mogelijkheden te bespreken. Voor meer informatie en advies kun je ook terecht bij het Ondersteuningsteam Weerbaar Bestuur.
- Alle contactgegevens staan op deze pagina.
Dat kan inderdaad – neem contact op met het secretariaat via telefoonnummer 030 751 67 12 of stuur een mail naar weerbaarbestuur@hetccv.nl om de mogelijkheden te bespreken. Of ga naar de pagina Weerbare Overheid voor meer informatie.
Voor bestuurders
Bel 112. Nadat de hulpdiensten zijn gealarmeerd en de werkgever op de hoogte is van de situatie, kun je je daarnaast ook aanmelden bij het CCV voor een veiligheidsonderzoek.
Meld je aan voor het veiligheidsonderzoek. Het secretariaat Weerbaar Bestuur van het CCV neemt daarna contact met je op voor het inplannen van het gesprek.
Volksvertegenwoordigers vallen niet onder deze regeling en voor hun wordt een eigen adviestraject aangeboden. Lees meer over het veiligheidsonderzoek voor volksvertegenwoordigers ›
Ja, je kan online kosteloos een zelfscan doen voor een eerste beeld.
De zelfscan is voor iedereen die graag wat inzicht wil krijgen in de eigen risicobeleving, en bewust wil nadenken over situaties die de persoonlijke veiligheid kunnen beïnvloeden.
De zelfscan duurt vijf tot tien minuten. De korte vragenlijst gaat in op een aantal veiligheidsonderwerpen die raken aan jouw werk als bestuurder of volksvertegenwoordiger. De uitkomsten geven je een eerste beeld van mogelijke kwetsbaarheden in jouw situatie. Dat helpt je om bewuster om te gaan met risico’s. Na het invullen ontvang je per e-mail een overzicht van de resultaten, samen met enkele praktische tips.
De zelfscan vraagt geen NAW-gegevens. De resultaten van de scan worden meteen naar je gestuurd via de e-mail en met niemand anders gedeeld. De resultaten worden niet bewaard door het CCV.
Wil je toch een uitgebreider advies? Dan kun je je aanmelden voor het persoonlijke veiligheidsonderzoek waarbij je wordt bezocht door een veiligheidsadviseur van het CCV.
Nee, juist zonder incident is het veiligheidsonderzoek zinvol. Je weet daarna hoe je kunt handelen als er wél iets speelt. Decentrale bestuurders die het onderzoek hebben gedaan, geven aan dat de scan rust, overzicht en handelingsperspectief biedt. Lees meer over de ervaring met het veiligheidsonderzoek in dit interview met burgemeester Ryan Palmen van de gemeente Horst aan de Maas.
Er worden twee gesprekken ingepland. Het eerste gesprek is met de algemeen directeur in de rol van werkgever. Dat gesprek duurt anderhalf uur en is via Teams. Je hoeft niet aanwezig te zijn bij dit gesprek.
Het tweede gesprek vindt plaats bij jouw woning en duurt twee uur. Voor dit gesprek is jouw aanwezigheid wel vereist. We plannen in overleg met jou een moment dat past.
Je ontvangt een maatwerk adviesrapport met concrete adviezen en maatregelen ter vergroting van jouw weerbaarheid en veiligheid. Aan bod komen de veiligheidsdomeinen werk (fysieke werkplek en organisatorisch), wonen (fysieke maatregelen en gedrag), verplaatsen (vervoer, gedrag in het publieke domein), informatie (waaronder sociale media).
We bekijken samen vier domeinen: Werk (werkplek, gebouw en beleid), Wonen (woning/woonomgeving & gedrag), Verplaatsen (routes/parkeren/patronen) en Informatie (digitaal) (online zichtbaarheid en gebruik van kanalen).
Bij aanmelding ga je akkoord met de privacyverklaring. Je gegevens worden alleen gebruikt voor het uitvoeren van het veiligheidsonderzoek en het opstellen van het adviesrapport en worden door het CCV na drie maanden verwijderd.
Ja, je beveiligingsadvies is uitgezonderd van actieve openbaarmaking onder de Wet open overheid. De beveiligingsadviezen bevatten namelijk zeer vertrouwelijke en privacygevoelige persoonsgegevens.
Ja, de regeling is zo ingericht dat alle bestuurders op basis van een maatwerkadvies passende beveiligingsmaatregelen kunnen laten treffen. Hierbij wordt rekening gehouden met de specifieke omstandigheden van een bestuurder met een beperking.
Na de ambtsbeëindiging moet de bestuurder zelf de onderhoudskosten dragen over de maatregelen die hij in eigendom heeft gekregen. Indien het overheidsorgaan besluit de maatregelen niet te verstrekken, maar ter beschikking te stellen, dan gaan de maatregelen niet over in eigendom en dienen de maatregelen na de ambtsbeëindiging te worden geretourneerd aan het overheidsorgaan. Anders kan er alsnog loonbelasting verschuldigd zijn over deze maatregelen.
Sinds 1 januari 2024 geldt de Regeling Beveiligingsmaatregelen Decentrale Bestuurders. Deze regeling maakt het mogelijk dat decentrale bestuurders passende beveiligingsmaatregelen kunnen krijgen. Deze vernieuwde regeling bestaat onder andere uit een zeer uitgebreide veiligheidsanalyse, waarbij er aandacht is voor verschillende veiligheidsdomeinen en niet zoals voorheen alleen voor de woning en directe omgeving.
Ook is de financiering veranderd. De werkgever wordt geacht de door het CCV geadviseerde maatregelen en door het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gecontroleerde en goedgekeurde maatregelen integraal over te nemen en uit te voeren. De kosten hiervoor zijn voor de werkgever. Vanuit het ministerie (BZK) zijn hiervoor gelden beschikbaar gesteld aan gemeenten en provincies in de vorm van een tegemoetkoming.
De decentrale bestuurder is wel zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van het Politiekeurmerk Veilig Wonen op zijn/haar woning en de hieraan verbonden kosten.
Voor decentrale bestuurders. Dit zijn commissarissen van de Koning, burgemeesters, voorzitters van waterschappen, gedeputeerden, wethouders en dagelijks bestuurders van waterschappen.
Het Politiekeurmerk Veilig Wonen (PKVW) is een keurmerk voor woningen die voldoen aan de eisen van inbraakpreventie en sociale veiligheid. Het PKVW is bewezen effectief. Een inbreker heeft langer de tijd nodig om binnen te komen in een woning die is beveiligd volgens de eisen van het PKVW. Het Politiekeurmerk Veilig Wonen wordt beheerd door het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV).
Ja, maar de geadviseerde maatregelen worden pas verstrekt als de woning het PKVW-certificaat heeft. In voorkomende gevallen kunnen processen parallel lopen en er zijn enkele situaties die uitsluiting geven van deze eis voor het PKVW-certificaat. Te denken valt aan monumentale panden. De situatie wordt ter plaatse bekeken en beoordeelt door de veiligheidsadviseur van het CCV.
Ja, ook bij een huurwoning verlangt de beveiligingsautoriteit dat de woning eerst aan de voorwaarden van het PKVW voldoet. Daarna kunnen aanvullende maatregelen worden getroffen. Bestuurders kunnen hier bij het selecteren van een huurwoning rekening mee houden of hierover afspraken maken met de verhuurder.
Ja, onderhoudskosten -zoals het repareren van een defecte beveiligingscamera of het vervangen van de buitenverlichting- worden ook betaald door de decentrale bestuursorganen. Ze worden ook zo benoemd in het beveiligingsadvies.
Na de ambtsperiode moet de bestuurder zelf de abonnements- en onderhoudskosten van de verstrekte maatregelen dragen.
De beveiligingsmaatregelen die worden verstrekt aan decentrale bestuurders zijn vrijgesteld van loonbelasting. Aangezien de noodzaak van de beveiligingsmaatregelen op basis van een onafhankelijke beveiligingsadvies is vastgesteld, wordt aan de voorwaarden voldaan om de beveiligingsmaatregelen vrij te stellen van loonbelasting op basis van de Arbeidsomstandighedenwet. De maatregelen hebben dus ook geen effect op de vrije ruimte van decentrale bestuurders (voor onbelaste vergoedingen, verstrekkingen en terbeschikkingstellingen) van de provincie, de gemeente of het waterschap.
Nergens. De werkgever betaalt de beveiligingsmaatregelen die uit het advies komen. Provincies, gemeenten en waterschappen dienen hiervoor financiële middelen te reserveren op de begroting. Om provincies en gemeenten daarbij te ondersteunen, stelt het ministerie van BZK jaarlijks een bedrag van €2,5 miljoen beschikbaar. Dit bedrag wordt gelijkmatig over alle provincies verdeeld en dekt een groot deel van de kosten van de preventieve beveiliging.
Wanneer de beveiligingsmaatregelen aangeschaft worden, moet hierover btw worden betaald. Ter compensatie hiervan kunnen gemeenten en provincies een beroep doen op het btw-compensatiefonds. Zij kunnen daarmee grotendeels gecompenseerd worden voor de door hen betaalde btw over de beveiligingsmaatregelen.
Waterschappen krijgen geen tegemoetkoming vanuit het Rijk, aangezien zij een eigen belastingregime kennen. Hierdoor kunnen zij de tarieven voor de waterschapbelasting zelf vaststellen en daarmee indien nodig voorzien in dekking van deze extra kosten. Zij kunnen ook geen beroep doen op het btw-compensatiefonds.
Na je aanmelding neemt het secretariaat Weerbaar Bestuur contact met je op om de afspraak in te plannen. Hierbij hanteren zij een richtlijn om binnen drie werkdagen contact te leggen.
Ons doel is om binnen drie weken na jouw aanmelding en het eerste contact met het secretariaat het gesprek met de veiligheidsadviseur te laten plaatsvinden bij jouw woning. Afhankelijk van drukte en ook jouw beschikbaarheid kan dit soms iets langer duren.
Na de aanmelding worden er twee afspraken gemaakt:
- Afspraak met werkgever: een gesprek met de werkgever van de bestuurder via een Teams-vergadering. De werkgever is volgens de regeling degene die de werkgeversverantwoordelijkheid draagt. In de praktijk is dit vaak de gemeentesecretaris, provinciesecretaris of secretaris directeur. De adviseur zal tijdens dit gesprek nader ingaan op de veiligheidssituatie op het werk. Het zal meer specifiek gaan over; de fysieke werkplek, de manier waarop het werk wordt uitgevoerd (in relatie tot de veiligheid) en over de aanpak vanuit de gemeentelijke organisatie op dit thema.
- Afspraak met bestuurder: een gesprek met de bestuurder bij diens woning. De adviseur zal samen met de bestuurder de veiligheidssituatie in en om de woning in kaart brengen, de risico’s inventariseren en nader ingaan op de veiligheidssituatie op het werk, tijdens vervoersmatige verplaatsingen en op (sociale) media.
Na afloop van beide gesprekken schrijft de adviseur het adviesrapport. Dit rapport wordt vervolgens naar het Bureau van de Beveiligingsautoriteit van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gestuurd voor akkoord. Na het akkoord wordt het rapport naar jou gestuurd – je kunt het dan zelf doorsturen naar jouw werkgever of aan het CCV toestemming geven om het rapport te delen met jouw werkgever.
Het CCV Weerbaar bestuur heeft een team van veiligheidsadviseurs in dienst.
De veiligheidsadviseurs van het CCV hebben altijd een visitekaartje bij zich van het CCV en kunnen zich ook legitimeren. Mocht je dit willen verifiëren, dan kun je dit doen via het secretariaat. Contactgegevens staan onderin deze pagina.
Ja, veel bestuurders vinden het prettig als hun partner aansluit.
Contact met de veiligheidsadviseurs verloopt meestal via het secretariaat van Weerbaar Bestuur.
In de e-mail met de afspraakbevestiging voor het gesprek bij jouw woning staat ook het 06-nummer van de adviseur.
Neem contact op met de veiligheidsadviseur via het secretariaat van Weerbaar Bestuur of rechtstreeks via hun 06-nummer of emailadres. De contactgegevens staan in de e-mail met de afspraakbevestiging.
Voor volksvertegenwoordigers
De veiligheidsscan is bedoeld voor gemeenteraadsleden, Statenleden en algemeen bestuurders van een waterschap.
Bel 112. De veiligheidsscan is preventief en bedoeld om je weerbaarheid te vergroten en jou in voorkomende situaties handelingsperspectief te bieden.
Bestuurders (zoals CdK, gedeputeerden, burgemeesters, wethouders en dagelijks bestuurders van waterschappen) vallen onder een andere regeling en een eigen adviestraject. Ben je bestuurder? Meld je dan aan via die route.
Ga naar deze pagina. Je vult het formulier in met je gegevens. Het secretariaat Weerbaar Bestuur van het CCV neem daarna contact met je op voor het inplannen van het gesprek.
Ja, je kunt de online zelfscan persoonlijke veiligheid doen voor een eerste beeld. Daarna kun je je aanmelden voor de persoonlijke veiligheidsscan aan huis.
Nee, juist zonder incident is het veiligheidsonderzoek zinvol. Je weet daarna hoe je kunt handelen als er wél iets speelt. Decentrale bestuurders die het onderzoek hebben gedaan, geven aan dat de scan ‘rust, overzicht en handelingsperspectief biedt. Lees meer over de ervaring met het veiligheidsonderzoek in dit interview met burgemeester Ryan Palmen van de gemeente Horst aan de Maas.
Het gesprek met de veiligheidsadviseur duurt ongeveer één uur en vindt bij jou thuis plaats. We plannen in overleg met jou een moment dat past.
Je ontvangt een persoonlijk adviesrapport met concrete adviezen per domein (Wonen, Verplaatsen, Informatie) en een handig overzicht van hulpmiddelen en diensten om achteraf te raadplegen.
We bekijken samen drie veiligheidsdomeinen: Wonen (woning/woonomgeving & gedrag), Verplaatsen (routes/parkeren/patronen) en Informatie (digitaal) (online zichtbaarheid en gebruik van kanalen).
Bij aanmelding ga je akkoord met de privacyverklaring. Je gegevens worden alleen gebruikt voor het uitvoeren van de veiligheidsscan en het opstellen van het adviesrapport en worden door het CCV na drie maanden verwijderd.
Nee, de veiligheidsscan is kosteloos voor decentrale volksvertegenwoordigers.
Veel adviezen gaan over gedrag, instellingen en praktische aanpassingen en zijn dus laagdrempelig of kosteloos. Jij kiest altijd zelf wat je wel of niet uitvoert; de adviseur denkt mee over betaalbare opties en prioriteiten.
Er zijn momenteel geen fondsen beschikbaar vanuit het ministerie van BZK.
Na je aanmelding neemt het secretariaat van Weerbaar bestuur contact met je op om de afspraak in te plannen. Hierbij hanteren zij een richtlijn om binnen drie werkdagen contact te leggen.
Het secretariaat maakt contact met je binnen drie werkdagen na jouw aanmelding. Ons doel is om binnen drie weken na jouw aanmelding het gesprek met de veiligheidsadviseur te laten plaatsvinden bij jouw woning. Afhankelijk van drukte en ook jouw beschikbaarheid kan dit soms iets langer duren.
Via dit formulier kan de volksvertegenwoordiger bij het CCV een persoonlijk integraal veiligheidsadvies aanvragen. Er wordt een fysiek gesprek ingepland bij het woonhuis van de volksvertegenwoordiger.
Het huisbezoek
De veiligheidsadviseur van het CCV gaat op huisbezoek bij de volksvertegenwoordiger. Het huisbezoek bestaat uit een gesprek en een fysieke veiligheidsinspectie in en rond de woning. In het gesprek staan de drie veiligheidsdomeinen centraal: wonen, verplaatsen en (digitale) informatie.
De veiligheidsmaatregelen
Ieder van de drie domeinen wordt vanuit het weerbaarheidsniveau van de volksvertegenwoordiger nader bekeken. Dat levert een taxatie op van de risico’s die de volksvertegenwoordiger binnen deze domeinen loopt op het gebied van intimidatie, bedreiging, agressie en geweld. De veiligheidsadviseur maakt daar een risico-inschatting van en levert maatwerk adviezen op. De adviezen zullen gericht zijn op fysieke (bouwkundig en/of elektronisch), organisatorische en/of gedragsaanpassingen.
Het adviesrapport
De adviseur stelt het adviesrapport op en deelt deze met de volksvertegenwoordiger. De volksvertegenwoordiger is zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van de maatregelen.
Het CCV Weerbaar bestuur heeft een team van veiligheidsadviseurs in dienst.
De veiligheidsadviseurs van het CCV hebben altijd een visitekaartje bij zich van het CCV en kunnen zich ook legitimeren. Mocht je dit willen verifiëren, dan kun je dit doen via het secretariaat. Contactgegevens staan onderaan deze pagina.
Ja, veel volksvertegenwoordigers vinden het prettig als hun partner aansluit.
Contact met de veiligheidsadviseurs verloopt meestal via het secretariaat van Weerbaar Bestuur.
In de e-mail met de afspraakbevestiging voor het gesprek bij jouw woning staat ook het 06-nummer van de adviseur.
De veiligheidsadviseur deelt het rapport alleen met jou. Jij bepaalt zelf wat je er verder mee doet en met wie je het deelt.
Ja, je kunt online kosteloos een zelfscan doen voor een eerste beeld.
De zelfscan is voor iedereen die graag wat inzicht wil krijgen in de eigen risicobeleving, en bewust wil nadenken over situaties die de persoonlijke veiligheid kunnen beïnvloeden.
De scan vijf tot tien minuten De korte vragenlijst gaat in op een aantal veiligheidsonderwerpen die raken aan jouw werk als bestuurder of volksvertegenwoordiger. De uitkomsten geven jou een eerste beeld van mogelijke kwetsbaarheden in jouw situatie. Dat helpt jou om bewuster om te gaan met risico’s. Na het invullen ontvangt jij per e-mail een overzicht van de resultaten, samen met enkele praktische tips.
De zelfscan vraagt geen NAW-gegevens. De resultaten van de scan worden meteen naar jou gestuurd via de e-mail en met niemand anders gedeeld. De resultaten worden niet bewaard door het CCV.
Deze scan is bedoeld als eerste stap. Daarna kun je je aanmelden voor de veiligheidsscan waarbij je wordt bezocht door een veiligheidsadviseur van het CCV.