Sluiten op de a-grond (verstoring openbare orde)
Laatst gewijzigd op: 18-12-2023

- Wanneer kan de burgemeester sluiten op grond van de a-grond?
De ‘oude’ sluitingsbevoegdheid is neergelegd in de a-grond. Deze oude bevoegdheid is inhoudelijk niet aangepast en aan de bestaande toepassing ‘in de op de wetgeschiedenis gebaseerde rechtspraak’ is geen verandering aangebracht.[1] Dit betekent dat de eisen uit de rechtspraak van voor 2023 nog steeds leidend zijn. De openbare-ordeverstoring ziet toe op overlast die wat de risico’s voor de omgeving te vergelijken zijn met drugsoverlast. De overlast heeft maatschappelijk onaanvaardbare vormen aangenomen.[2] Lees hier de leidende uitspraak over de uitleg van verstoring van de openbare orde in de zin van de a-grond.
- Kan de burgemeester na de wetswijzigingen sneller/eenvoudiger/eerder sluiten in het geval van woonoverlast?
Nee. De wetswijziging heeft sluiten vanwege een verstoring van de openbare orde (zoals bedoeld in de a-grond) niet makkelijker gemaakt.[3] De wetgever heeft zelfs benadrukt dat de verstoring ernstig moet zijn door dat in de wet zelf op te nemen, zoals op grond van het EVRM en de rechtspraak over artikel 174a Gemeentewet overigens al het geval was.
[1] Kamerstukken II 2022-2023, 36217, nr. 3, p. 45; Kamerstukken II 2022-2023, 36217, nr. 4, p. 6.
[2] Kamerstukken II 2022-2023, 36217, nr. 6, p. 18.
[3] Zie Kamerstukken II 2022-2023, 36217, nr. 3, p. 1 & 45; Kamerstukken II 2022-2023, 36217, nr. 4, p. 6.