Secondant: ‘Op het algemene belang van veiligheid kun je niet concurreren’

In de Rotterdamse haven werken overheid en bedrijven steeds meer samen om drugscriminaliteit tegen te gaan. Begrip van elkaars logistieke processen biedt een betere kijk op interventiemogelijkheden, zegt Gwynneth Goudsblom in Secondant. Zij probeert met publiek-private samenwerking de veiligheid in de Rotterdamse haven te verbeteren. “Minder kwetsbare havenbedrijven, betekent ook minder kwetsbare havenwerknemers.”
Logistiek knooppunt
Transport en criminaliteit hebben een lange gezamenlijke geschiedenis. Daar waar legale goederen worden getransporteerd, kun je er iets illegaals bij stoppen. Nederlandse havens zijn interessant voor criminelen, want we hebben een goede verbinding met het achterland. Treinen en vrachtwagens rijden af en aan en we hebben binnenvaartroutes naar de ons omringende landen. Zo vormt Nederland een groot logistiek knooppunt.
Georganiseerde drugshandel
Dat er smokkelwaar meegaat in de reguliere goederenstroom, is iets waar we nu meer last van hebben dan in vroeger tijden. Voorheen stonden criminelen vooral elkaar naar het leven, tegenwoordig zien we de uitwassen van de georganiseerde drugshandel veel meer terug in de samenleving. Dagelijks wordt er in Rotterdam wel een voordeur uitgeblazen en mensen worden op klaarlichte dag geliquideerd.
Ongelijke strijd
Gwynneth Goudsblom houdt zich bezig met publiek-private samenwerking in de Rotterdamse haven. Daarmee wil ze de haven veiliger maken. Criminelen zijn wendbaarder dan wij zijn, zei de directeur van een rederij eens tegen haar. “Wij professionals doen allerlei cursussen in Lean en Agile werken, maar criminelen doen niets anders”, aldus Goudsblom. “Zij hoeven zich niet aan wet- of regelgeving te houden, zoals de privacywetgeving. Dat maakt het een ongelijke strijd.”
Cocaïne
Rondom de haven van Rotterdam zijn ruim 3500 bedrijven actief en er werken tegen de 385.000 mensen. In de eerste helft van dit jaar werd er ruim 220 miljoen ton goederen overgeslagen. Als het gaat om smokkel van illegale spullen nemen bedrijven in de haven hun verantwoordelijkheid. Zij willen deel uitmaken van de oplossing. In 2021 werd er tussen de goederen ruim 70.000 kilo cocaïne onderschept en in 2022 bijna 47.000 kilo.