Ga naar de inhoud

Secondant: ‘Ik weet hoe het is om 1-0 achter te staan’

Rapper Bram met achtergronddansers ter illustratie van een CCV nieuwsartikel

“Rap je niet over geweld en criminaliteit, dan roep je veel minder negatiefs over jezelf af”, zegt jongerenbegeleider en rapper Bram Mvambanu in Secondant. Hij vertelt over zijn werk met jongeren. Zijn kennis van de straatcultuur neemt hij mee in het contact met de jongeren die hij begeleidt. “In mijn begeleiding heb ik begrip, maar ik bied ook tools aan om het om te draaien naar iets positiefs. Het voelt goed om het leven van een jongere te helpen verbeteren.”

Jongerenwerk

Bram Mvambanu, alias rapper CYCZ, is jongerenbegeleider en gastdocent in Zeeland. Door een rapworkshop in een gesloten jeugdzorginstelling, is hij in het jongerenwerk gerold. De jongeren daar deden Bram denken aan de jongeren in zijn wijk en op zijn school. Onhandelbaar? Hij kende er zoveel als hen. Jongeren met een verslaving, met mentale issues, op het criminele pad. Op dat moment had Bram niet in de gaten dat hij pedagogisch bezig was.

Persoonlijke leerdoelen

Nu begeleidt Bram als ‘loyale zzp’er’ jongeren een-op-een bij de stichting Open Door. Deze jongeren worden aangemeld via de gemeente of reclassering. Als trajectbegeleider werkt Bram samen met de jongere en diens netwerk aan de persoonlijke leerdoelen.

Rapper

Als rapper is Bram Mvambanu bekend op de platformen Fun-X, 101Barz en battle rap. “Dat vinden jongeren tof en dat versterkt mijn positie als jongerenbegeleider. Door de kleur die ik heb, de buurt waar ik vandaan kom en de jongeren met wie ik omga, kunnen jongeren die ik begeleid zich relateren aan mij en andersom. Ik weet hoe het is om met 1-0 achter te staan in de maatschappij en dat je moet knokken. Op basis van mijn eigen ervaringen, kan ik jongeren helpen om de problemen in hun levens op orde te krijgen.”

Ketenpartners

De doelen voor de jongere worden vaak vanuit ketenpartners aangedragen. Samen met de jongere en het netwerk gaat Mvambanu aan de slag om deze doelen te realiseren. Daar kunnen soms doelen tussen zitten waar de jongere achter staat, maar dit kunnen ook opgelegde doelen zijn vanuit bijvoorbeeld de gemeente, school en/of reclassering.