Ga naar de inhoud

Nieuw barrièremodel om ‘fake carriers’ aan te pakken

Laptop met stopbord en vrachtwagen

De transport- en logistieke sector profiteert volop van digitale marktplaatsen waar verladers en vervoerders elkaar vinden. Maar die platforms hebben ook een schaduwzijde: de opkomst van ‘fake carriers’. Dit zijn criminelen die zich voordoen als betrouwbare vervoerders, maar de lading nooit afleveren. Om deze vorm van criminaliteit beter te begrijpen en te voorkomen, werd onder begeleiding van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) een barrièremodel ontwikkeld.

Nieuwe kansen, nieuwe risico’s

Platforms maken het mogelijk om snel en efficiënt vrachten te matchen. Dat bespaart tijd, kosten en lege kilometers. En hoewel deze platforms zelf al veel maatregelen treffen, trekt diezelfde efficiëntie toch kwaadwillenden aan.

‘Fake carriers’ registreren zich met valse documenten, gebruiken nepidentiteiten of nemen zelfs bestaande bedrijfsaccounts over. Zodra ze een transportopdracht krijgen, verdwijnen ze met de lading. Met grote financiële schade en reputatieschade tot gevolg.

Inzicht als wapen tegen fraude

Om beter grip te krijgen op deze vorm van criminaliteit bracht Transport en Logistiek Nederland (TLN) met diverse publieke en private organisaties de werkwijze van deze ‘fake carriers’ in kaart. Aan het model werkten onder andere Trans.eu, TT Experts, Jan de Rijk, MS Amlin, Botlek Logistics en de politie mee. Het CCV begeleidde dit proces.

Het resultaat is een barrièremodel dat laat zien op welke momenten in het logistieke proces criminelen toeslaan én waar barrières geplaatst kunnen worden. Door de modus operandi van ‘fake carriers’ te begrijpen, kunnen bedrijven gerichte maatregelen nemen.

Meer informatie over het barrièremodel

Bekijk het barrièremodel ‘Fake carriers op digitale vrachtmarktplaatsen’ op barrieremodellen.nl.