Ga naar de inhoud

Het CCV presenteert Europees barrièremodel autodiefstal en -kraak

Joeri Vig en Lienke Hutten presenteren barrièremodel autodiefstal en autokraak.

Tijdens een internationaal congres aan de Universiteit Gent lanceerden CCV-adviseurs Lienke Hutten en Joeri Vig op donderdag 14 december het Europese barrièremodel over autodiefstal en autokraak. Dit model komt voort uit een tweejarig onderzoek naar georganiseerde voertuigcriminaliteit in Europa. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) voerde dit onderzoek samen met de Universiteit Gent en het Bulgaarse Center for the Study of Democracy (CSD) uit.

Autodiefstal en autokraak effectief tegengaan

De partijen brachten in opdracht van de Europese Commissie in kaart welke barrières opgeworpen kunnen worden om autodiefstal en autokraak effectief tegen te gaan. Dit is nodig, omdat georganiseerde voertuigcriminaliteit de afgelopen tien jaar een belangrijke criminele markt geworden is die vrijwel alle lidstaten van de Europese Unie treft.

Joeri Vig en Lienke Hutten presenteren barrièremodel autodiefstal en autokraak.

Meest kansrijke barrières geselecteerd

Uit alle barrières die in het Europese model genoemd staan, selecteerden experts op het gebied van autodiefstal en autokraak vervolgens de vijf meest kansrijke barrières om dit fenomeen te bestrijden. Dit zijn:

  1. EU-brede datagestuurde ANPR (Automatic Number Plate Recognition).
  2. De verkoopprocessen van auto’s in de verschillende lidstaten in kaart brengen.
  3. Met een Europees register toezicht en controle houden op de verkoop van tweedehands auto-onderdelen houden.
  4. Auto-onderdelen markeren.
  5. Verzekeringsmaatschappijen bewustwording onder autobezitters laten vergroten.

Deze barrières leggen de samenwerkende partijen voor aan de Europese Commissie om autodiefstal en autokraak in Europees verband effectief aan te pakken.

Onderzoek in zes EU-lidstaten

Om te komen tot het Europese barrièremodel, werd het logistieke proces van georganiseerde voertuigcriminaliteit in zes EU-lidstaten in kaart gebracht: België, Nederland, Bulgarije, Frankrijk, Duitsland en Italië. Hiervoor werkten onderzoekers uit de verschillende lidstaten samen.

Dief probeert in te breken in auto.

Om een goed beeld te krijgen van de nationale markten van motorvoertuigcriminaliteit stelden de onderzoekers per land een rapport en een barrièremodel op. 

Europees barrièremodel 

Het CCV, de Universiteit Gent en het CSD hebben vervolgens de grensoverschrijdende onderdelen uit de rapporten en barrièremodellen van de zes EU-lidstaten gehaald. Deze elementen vormden de basis van een Europees barrièremodel. In dit model wordt beschreven welke stappen criminelen moeten zetten om autodiefstal en autokraak in de Europese Unie te kunnen plegen.

Welke maatregelen kun je nemen tegen georganiseerde voertuigcriminaliteit in de Europese Unie? Bekijk deze studie.

Per stap wordt ingegaan op de mogelijkheden die geboden worden, de signalen die opgevangen kunnen worden, de personen die bewust of onbewust bijdragen aan de acties van criminelen, de barrières die opgeworpen kunnen worden en de partijen die dit kunnen doen. 

Meer informatie