Ga naar de inhoud

Het CCV levert Europees barrièremodel autodiefstal en autokraak op

Dief slaat raam in van auto.

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) heeft samen met de Universiteit Gent en het Center for the Study of Democracy (CSD) uit Bulgarije onderzoek gedaan naar georganiseerde voertuigcriminaliteit in Europa. Dit heeft geleid tot een Europees barrièremodel. Tijdens het eindcongres op donderdag 14 december in Gent presenteert de projectgroep de resultaten. Veiligheidsprofessionals zijn van harte uitgenodigd hierbij aanwezig te zijn.

Onderzoek in zes EU-lidstaten

Autodiefstal is de afgelopen tien jaar een belangrijke criminele markt geworden die vrijwel alle lidstaten van de Europese Unie treft. Zo werden er in de periode van 2015 tot 2017 jaarlijks ongeveer 697.000 auto’s gestolen. Reden voor het CCV, de Universiteit van Gent en het CSD om hier onderzoek naar te doen. De partijen startten in 2022 met het project V-BAR en onderzochten het logistieke proces van autodiefstal en autokraak in zes EU-lidstaten:

  • België
  • Nederland
  • Bulgarije
  • Frankrijk
  • Duitsland
  • Italië

Hieraan werkten onderzoekers uit de verschillende landen mee. Ze analyseerden recente strafdossiers en interviewden relevante partijen, zoals wetshandhavingsinstanties, autofabrikanten, autoverzekeraars en detailhandelaren actief in de e-commerce. Om een goed beeld te krijgen van de nationale markten van motorvoertuigcriminaliteit hebben de onderzoekers per land een rapport opgesteld.

Europees barrièremodel

In de eerste helft van 2023 heeft de projectgroep de rapporten van alle landen geanalyseerd. Ze haalden er de grensoverschrijdende elementen uit. Deze elementen vormden de basis van een Europees barrièremodel. In dit model staat beschreven welke stappen criminelen moeten zetten om autodiefstal en autokraak in de Europese Unie te kunnen plegen. Per stap wordt ingegaan op de mogelijkheden die geboden worden, de signalen die opgevangen kunnen worden, de personen die de criminelen bewust of onbewust bij hun acties kunnen helpen, de barrières die opgeworpen kunnen worden en de partijen die dit kunnen doen.

Meest effectieve barrières implementeren

In oktober kwamen experts op het gebied van voertuigcriminaliteit uit verschillende landen bij elkaar om samen de meest effectieve barrières te bepalen die op EU-niveau kunnen worden geïmplementeerd. De projectgroep legt drie van deze barrières aan de Europese Commissie voor om op te pakken. Het definitieve barrièremodel levert de projectgroep tijdens de afsluitende conferentie op donderdag 14 december op in Gent.