CCV-trendsessie: Agressie en geweld in de horeca

Agressie en geweld komen veel voor in de huidige maatschappij. Ook in de horeca. Welke maatregelen kan een horecaondernemer hiertegen treffen? Dat is het thema van de tweede CCV-trendsessie. In de serie trendsessies staan CCV-adviseurs stil bij diverse veiligheidstrends.
Martijn Wildeboer, themaspecialist Gebiedsgerichte Vermogenscriminaliteit bij Platform Veilig Ondernemen Nederland: “Wat je ziet is dat thuis of in keten ingedronken wordt en dan komen ze in de horeca vaak al onder invloed. Dat kan van alcohol zijn, maar ook van drugs. Dan wordt er verwacht van de horecaondernemer en zijn personeel dat hij daar goed mee om leert gaan en de-escalerend optreedt. Maar dat is met iemand die helemaal stijf staat van de drugs niet gemakkelijk.”
Training van horecapersoneel
Maatregelen die horeca kunnen treffen, liggen vooral op het vlak van training van personeel en goede afspraken met de portiers, politie en gemeente. Koninklijke Horeca Nederland organiseert trainingen over het omgaan met ongewenst gedrag en agressie voor horecaondernemers en hun medewerkers. Het Trimbos-instituut en Bureau Beke ontwikkelden de training alcohol, drugs en agressie. Daarin leert horecapersoneel geweld onder invloed zoveel mogelijk te voorkomen, drugsgebruik te herkennen, en geweld onder invloed zo handig mogelijk aan te pakken.
Best practices en innovatieve aanpakken
In het CCV-dossier Keuzewijzer Veilig Uitgaan lees je de best practices en innovatieve aanpakken die kunnen bijdragen aan de aanpak van uitgaansgeweld. Een zo’n aanpak is Collectieve horecaontzegging (CHO). Daarmee kunnen horeca overlastgevers en criminelen uit hun zaak weren. Iemand die geweld, overlast, diefstal of een ander delict in een uitgaansgelegenheid pleegt, krijgt een ontzegging voor alle aangesloten horecagelegenheden.
Platform Veilig Ondernemen (PVO) helpt ondernemers zich te weren tegen verschillende vormen van criminaliteit.