Ga naar de inhoud

Wierden start met buurtbemiddeling

Op de foto van links naar rechts: voorste rij: Mariska ten Heuw (directeur-bestuurder Avedan), burgemeester Doret Tigchelaar van gemeente Wierden, Erna Mobach, directeur-bestuurder van Reggewoon. Achterste rij: Marlijn Zebel en Moniek Oude Luttikhuis van de politie.

De gemeente Wierden biedt inwoners vanaf september gratis buurtbemiddeling aan. Hiervoor is de gemeente een samenwerking aangegaan met woningcorporatie Reggewoon en welzijnsorganisatie Avedan. Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) helpt de gemeente en de welzijnsorganisatie bij het opzetten en uitvoeren van buurtbemiddeling.

Burgemeester van Wierden Doret Tigchelaar en Erna Mobach, directeur-bestuurder van Reggewoon, hopen dat Avedan iets kan creëren waar de inwoners van Wierden laagdrempelig naar toe kunnen als de zaken onderling niet goed meer liggen.

Vrijwillige buurtbemiddelaars

“Kleine ergernissen hoeven dan niet uit te groeien tot grote problemen”, zo stelt de burgemeester. “Dat is belangrijk, want je moet ook in de toekomst met elkaar verder.” Avedan gaat nu inwoners die dat willen, opleiden tot onafhankelijke vrijwilligers, getraind om met buren in gesprek te gaan en samen conflicten op te lossen.

Op de foto van links naar rechts: voorste rij: Mariska ten Heuw (directeur-bestuurder Avedan), burgemeester Doret Tigchelaar van gemeente Wierden, Erna Mobach, directeur-bestuurder van Reggewoon. Achterste rij: Marlijn Zebel en Moniek Oude Luttikhuis van de politie.
Op de foto van links naar rechts: voorste rij: Mariska ten Heuw (directeur-bestuurder Avedan), burgemeester Doret Tigchelaar van gemeente Wierden, Erna Mobach, directeur-bestuurder van Reggewoon. Achterste rij: Marlijn Zebel en Moniek Oude Luttikhuis van de politie.

Zij krijgen een speciale training en zijn dan opgeleid om in teams van twee de buurt in te gaan. Eerst worden de twee ruziënde partijen apart gesproken, dan proberen de bemiddelaars de ruzie op te lossen door de buren te helpen met het maken van afspraken met elkaar.

Oplossing burenruzies

Avedan stelt dat voor ruzies tussen buren over bijvoorbeeld geluidsoverlast, tuinonderhoud en parkeergedrag, buurtbemiddeling een goede manier is om deze geschillen op te lossen en vooral voordat de situatie escaleert. Om haar effectiviteit te benadrukken, noemt de organisatie haar acht jaar lange ervaring van buurbemiddeling in Almelo. 74% van alle aangemelde geschillen werden daar in 2024 succesvol verholpen door optreden van de buurtbemiddelaars. 

Laagdrempelige bemiddeling bij ruzies

Inmiddels biedt 90% van de Nederlandse gemeenten buurtbemiddeling aan. Het CCV organiseert voor hen landelijke bijeenkomsten over buurtbemiddeling, faciliteert een registratie- en statistiekprogramma en geeft informatie over bijvoorbeeld trainingen en ondersteuning.

In het dossier Buurtbemiddeling staat meer informatie.