Ga naar de inhoud

Aandacht voor cyberweerbaarheid in onderwijs

Leerlingen in een klaslokaal.

Hoe geef je digitale weerbaarheid een vaste plek in het onderwijs? Met die vraag startte in het najaar van 2024 de pilot ‘Digitaal Niet Te Foppen’, onderdeel van de City Deal ‘Lokale Weerbaarheid Cybercrime – Jeugd’. Initiatiefnemer Onno Sidler, accountmanager Cybercrime bij de politie, vertelt in een interview met het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) hoe het project tot stand kwam, wat er bereikt is en welke inzichten het heeft opgeleverd. “Het project is opgezet als een katalysator – bedoeld om het denken over cyberweerbaarheid in het onderwijs aan te jagen”, zegt hij.

Leerlingen in een klaslokaal.

De proef richtte zich op het versterken van de digitale weerbaarheid van leerlingen in het primair en voortgezet onderwijs – niet met nieuw lesmateriaal, maar juist door bestaande middelen beter te benutten.

Cybercrime in onderwijs

Samen met Stichting Impuls Open Leermateriaal is een overzicht van lespakketten verzameld op de Wikiwijs-pagina ‘Cybercrime in het onderwijs’. Sidler vertelt: “We zijn op zoek gegaan naar scholen die wilden meedoen en die kregen de vrijheid om zelf een programma te kiezen, zoals HackShield, Mijn Cyberrijbewijs of Kiesraad in de klas. De ontwikkelaars van deze lespakketten kwamen langs om docenten te ondersteunen. Vervolgens hebben de docenten de lessen zelfstandig met hun leerlingen uitgevoerd.”

Alle materialen – van lespakketten tot onderzoeksrapporten – zijn gebundeld op de vrij toegankelijke Wikiwijs-pagina Cybercrime in het onderwijs.

Lees nu het volledige interview met Onno Sidler en ontdek hoe scholen werk maken van digitale weerbaarheid.