Product toegevoegd aan winkelmand
 

Woninginbraak


Themaweek

Het organiseren van een themaweek kan een ludiek startsein van een inbraakpreventieproject zijn. Het doel van de themaweek is om met publieksvriendelijke acties bewoners aan te zetten tot het nemen van preventieve maatregelen tegen woninginbraak. Werk samen met gemeente, politie, PKVW-bedrijf, woningcorporaties en bewoners.

Enkele suggesties voor het organiseren van een themaweek

Organiseer buurtwandelingen in verschillende hotspotgebieden met diverse thema’s of stoppunten:

  • Laat tijdens de wandeling de burgemeester/wethouder en/of organisaties als een woningcorporatie, politie, Openbaar Ministerie en/of een PKVW-bedrijf iets vertellen over inbraakpreventie.
  • Laat slachtoffers van woninginbraak op de route aan het woord.
  • Een ex-inbreker geeft preventietips.
  • Hou een voetjesactie.
  • Laat de bewoners zich aanmelden voor Burgernet.
  • Laat ook andere onderwerpen dan inbraak aan bod komen tijdens de wandeling, zoals woonoverlast, graffiti en overlastgevende hanggroepen.
  • Kijk voor meer informatie ook bij veiligheidsschouw.

Hoe kun je bewoners laten deelnemen aan de bewustwordingsweek?

  • Bied een gratis woningscan door een PKVW-bedrijf aan.
  • Bied aan bij te dragen in de kosten voor een achterpadhek of achterpadverlichting als alle bewoners meedoen of als bewoners bereid zijn mee te werken aan project WAAKS (honden uitlaten en tegelijkertijd buurt in de gaten houden) of bereid zijn een andere vrijwilligersbijdrage te doen.
  • Stel een subsidieregeling in voor hotspotgebieden, bepaalde doelgroepen. Geef de eerste vijftig bewoners die zich aanmelden voor woningbeveiliging een bepaald percentage van de kosten terug.

Hoe kun je mensen van tevoren informeren/erbij betrekken?

  • Abri (grote posters), promotieteams flyers laten uitdelen, regionale bladen/omroep, brief sturen, et cetera.
  • Een andere manier om bewoners te interesseren voor het beveiligen van hun woning is om een prijsvraag uit te schrijven. Zo schreef de gemeente Amersfoort een prijsvraag uit waarbij ze bewoners vroeg om het beste idee aan te leveren om woninginbraak tegen te gaan. De winnaar wordt in de themaweek bekend gemaakt.

Hoe kun je dit project ook na de bewustwordingsweek levend houden?

  • Resultaten kenbaar maken op abri’s, homepage gemeente, huis-aan-huisbladen, et cetera.

< Terug naar de Toolkit met middelen

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid