Ga naar de inhoud
Interventie

Benaderen initiatiefnemer(s) door burgemeester

Concretisering
Een burgemeester kan persoonlijk in gesprek gaan met de initiatiefnemer(s) van de bijeenkomst. Dit gesprek kan gericht zijn op het maken van afspraken, bijvoorbeeld als het gaat om demonstraties of manifestaties.

Maar het kan ook een meer vermanend karakter hebben, bijvoorbeeld bij een oproep tot (voetbal)rellen.

Doel

Het doel van een persoonlijk gesprek van de burgemeester met de initiatiefnemers is om deze op andere gedachten te brengen en hen eventueel de-escalerend te laten optreden. Het gesprek kan ook dienen om meer informatie verkrijgen over de motieven en de intenties van de initiatiefnemers.

Rol gemeente

De burgemeester kan de aangewezen persoon zijn om contact te leggen met initiatiefnemers. Hij is immers verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde en de veiligheid in zijn gemeente. Bovendien heeft hij de bevoegdheid om in te grijpen in situaties waar de openbare orde in gevaar dreigt te komen. Daarnaast beschikt een burgemeester doorgaans over de nodige ervaring en expertise om te kunnen bemiddelen en te onderhandelen.

Een ander pluspunt is dat de burgemeester vaak wordt gezien als een belangrijke en invloedrijke figuur in de gemeenschap, óók door potentiële ordeverstoorders. Zij stellen zich mogelijk eerder open voor een gesprek met de burgemeester dan met een andere professional.

Werkwijze

Het mag duidelijk zijn dat de burgemeester niet bij ieder wissewasje met betrokkenen in gesprek treedt. Weeg met de ketenpartners, zoals de politie en het jongerenwerk, af of een gesprek door de burgemeester wenselijk is.

  • Zoek naar een geschikte omgeving waarin het gesprek kan plaatsvinden. Dit kan bijvoorbeeld via een privéchat op het platform waarop de oproep is geplaatst, of zelfs offline, als dit mogelijk is en veilig voelt.
  • Begin het gesprek door (mogelijke) effecten van de content te benoemen, zonder beschuldigend over te komen.
  • Het is belangrijk om kalm te blijven. Dit helpt om een constructief gesprek te voeren en voorkomt dat de situatie escaleert.
  • Probeer empathie te tonen en begrip te tonen voor de initiatiefnemer(s), zonder de acties goed te keuren. Dit draagt bij aan een open en constructief gesprek.
  • Stel open vragen om de ander te laten reflecteren op zijn of haar daden. Vraag bijvoorbeeld waarom ze hebben gehandeld zoals ze hebben gedaan, wat ze hopen te bereiken, of hoe ze denken dat hun acties anderen beïnvloeden.
  • Geef de initiatiefnemer de ruimte om zijn of haar standpunten en bezorgdheden te uiten. Luister aandachtig en probeer te begrijpen waar ze vandaan komen, ook als je het er niet mee eens bent.
  • Probeer alternatieven aan te reiken.
  • Blijf gericht op het vinden van een oplossing. Probeer tot een compromis of overeenstemming te komen die voor beide partijen aanvaardbaar is.
  • De initiatiefnemers kunnen eventueel op sancties gewezen worden, zonder daarmee de deur tot het gesprek dicht te gooien.

Wanneer het minderjarigen betreft, kunnen de ouders bij het gesprek betrokken worden. Doorgaans benadert de gemeente de ouders middels een brief waarin de boodschap en het verzoek wordt medegedeeld.

Meer informatie