Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar blogoverzicht

Horeca in zwaar weer - criminelen op de loer

door Patrick van den Brink, directeur het CCV

De coronacrisis raakt horecaondernemers hard. Keihard. 12 weken dicht moeten en dan mondjesmaat weer open mogen, maar met allerlei beperkingen. Als er één sector in zwaar weer verkeert, dan is het de horeca wel. Menig ondernemer zag zijn omzet afgelopen maanden drastisch slinken.


Horecaondernemers in coronacrisis kwetsbaar voor criminele ‘weldoeners’

Kwetsbare prooi

Met man en macht grijpen horecaondernemers kansen aan om er bovenop te komen. Ze knokken, zetten hun schouders eronder en laten zich niet kisten. Ik vind het bewonderingswaardig. Maar onder dat harde werken schuilt ook een kwetsbaarheid. Criminelen spelen daar maar al te graag op in. Een zogenaamde ‘weldoener’ die je benadert om je geld te lenen, bijvoorbeeld.

Campagne voor horecaondernemers

Daarom start de Koninklijke Horeca Nederland, samen met het CCV, het ministerie van Justitie en Veiligheid, het Aanjaagteam Ondermijning (ATO) en het RIEC een landelijke social mediacampagne. De boodschap voor de ondernemers is helder: Red je bedrijf niet uit de coronacrisis door in te gaan op fout en snel geld. De campagne creëert bewustwording en helpt ondernemers om signalen te herkennen van criminele activiteiten. Ook geeft het aan wat je kunt doen als iemand met foute intenties jou benadert.


Horeca is publieke aangelegenheid

Toen de horeca 12 weken verplicht dicht moest, was de sfeer gelijk uit de stad gezogen. Geen gezellige terrasjes, geen geroezemoes of klinkende glazen. Ik realiseerde me dat die leuke restaurants, barretjes en hotels juist de stemming van een stad of dorp maken. En vergis je niet: de horeca is niet alleen een private aangelegenheid. Juist niet. Politie, overheid en gemeente: samen kunnen ze regionaal en landelijk de horeca helpen en ondersteunen.

Week van de Veiligheid – 5-11 oktober 2020

Zoals tijdens de jaarlijkse Week van de Veiligheid (5-11 oktober). Door het hele land worden on- en offline activiteiten georganiseerd met het thema ‘weerbaarheid’. In tijden van corona lijkt weerbaarheid extra urgent. Want waar onzekerheid heerst, zijn te snelle keuzes makkelijk gemaakt. Zoals die ‘weldoener’: op korte termijn is zijn aanbod aantrekkelijk, op lange termijn een mokerslag die je soms niet meer te boven komt.

Zet samen schouders eronder

De coronacrisis raakt ondernemers keihard. Laten we er samen voor zorgen dat ze niet nóg harder worden geraakt door criminelen. Zet met elkaar de schouders eronder!

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid