Product toegevoegd aan winkelmand
 

Overlast

De invloed van opsporingsberichten op billboards op de beleving van de waarnemers

Het CCV heeft in samenwerking met de Universiteit van Utrecht onderzocht welke invloed opsporingsberichten op billboards hebben. Ook is een verklaring van de effecten onderzocht door te kijken in hoeverre ze invloed hebben op overlast- en veiligheidsbeleving, risicoperceptie, waargenomen controle en het vertrouwen in de politie.

Beschrijving

De billboards die gebruikt zijn verschillen in boodschap en tekst. Een gemanipuleerd billboard bevatte een opsporingsbericht met daarop een afbeelding van de verdachte en de tekst 'GEZOCHT', zoals de gemeente Rotterdam dit heeft toegepast. Bij een tweede opsporingsbericht is een tekst gebruikt die de burger persoonlijk aanspreekt: 'Gezien? Bel ons' en tenslotte is de foto uit het opsporingsbericht gecombineerd met een advertentie voor een wintermuts.

Conclusies

Het onderzoek toont een discrepantie tussen de eerste meting van overlastbeleving (tijdens het tonen van een situatie met een billboard) en de vervolgmeting van overlastbeleving (bij verschillende situaties achteraf). De resultaten laten zien dat men meer overlast beleeft in een omgeving veraf dan in een omgeving dichtbij bij de directe meting. Daarnaast concludeert het CCV dat men na de omgeving veraf juist minder overlast beleeft in de daaropvolgende situatie dan na een omgeving dichtbij (meting achteraf). 

Organisatie

Timo Jansen en Karin Bongers (CCV) en Madelijn Strick (Universiteit Utrecht)

Bestanden

 

De invloed van opsporingsberichten op billboards op de beleving van de waarnemers