In Amsterdam zetten scholen voor voortgezet onderwijs in Zuidoost een virtualrealityspel (VR-spel) in om het dragen van messen en messengeweld te voorkomen. Het VR-spel helpt jongeren zien wat de gevolgen van bepaalde keuzes zijn. En dat zij een keus hebben. Het moet helpen de spiraal van geweld te doorbreken. Het VR-spel is onderdeel van het lesprogramma ‘Mes Less’. Dat gaat over groepsprocessen die kunnen leiden tot geweld en criminaliteit. Het Actiecentrum Veiligheid en Zorg ontwikkelde het lesprogramma met het VR-spel voor en met jongeren. Hierbij is rekening gehouden met de toegankelijkheid voor jongeren met een licht verstandelijke beperking, die extra kwetsbaar zijn voor het ontwikkelen van crimineel gedrag.
Uit onderzoek blijkt dat simulaties een goede manier zijn om jongeren te laten nadenken en praten over maatschappelijke kwesties. Door VR kunnen sociale situaties nagemaakt worden, zodat jongeren het gevoel hebben daadwerkelijk aanwezig te zijn in de situatie. Hierdoor worden ook ’echte‘ reacties opgeroepen. Zo ervaren jongeren op een hele realistische manier de consequenties van bepaalde keuzes. Dit helpt de jongeren om in elk geval twee keer na te denken als zij in zo’n situatie belanden. Vervolgens gaan de jongeren met elkaar en de begeleiders in gesprek over messengeweld. Hierdoor worden jongeren zich bewust van de risico’s van het dragen van messen, denken ze na over alternatieven en denken ze na over wie ze kunnen benaderen voor hulp.
Meer informatie
Contactpersoon Nelleke Hilhorst, n.hilhorst@amsterdam.nl