Product toegevoegd aan winkelmand
 

Cybercrime


Hulpvraagfraude (ook wel WhatsAppfraude genoemd)

Initiatiefnemer: Het CCV, het ministerie van Justitie en Veiligheid en Scholieren.com
Doelgroep: Jongeren 
Type cybercrime: Hulpvraagfraude
Type aanpak: Preventief
Aanpak gericht op: Slachtoffer

Via social media kanalen, zoals WhatsApp, proberen oplichters op slinkse wijze geld van hun slachtoffer (vaak een ouder of ander familielid) af te troggelen. De campagne laat zien hoe oplichters hulpvraagfraude plegen via WhatsApp en jongeren worden aangemoedigd hun (groot)ouders te waarschuwen voor deze vorm van fraude.

Omschrijving project

Eind juni 2020 lanceerde het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) daarom, in samenwerking met Scholieren.com en het ministerie van Justitie en Veiligheid, een campagne over hulpvraagfraude. Jongeren worden aangemoedigd hun (groot)ouders te waarschuwen voor deze vorm van fraude.

In coronatijd doen oplichters zich regelmatig voor als vriend(in), zoon of dochter die in nood is. Via social media kanalen, zoals WhatsApp, proberen ze op slinkse wijze geld van hun slachtoffer (vaak een ouder of ander familielid) af te troggelen.

Jorn laat zien hoe een oplichter zich voordoet als hemzelf en zijn moeder via WhatsApp dringend om geld vraagt. In het campagnefilmpje zie je hoe een oplichter zich voordoet als Jorn. Hij appt naar Jorns moeder dat hij een nieuw nummer heeft en dringend geld nodig heeft. De echte Jorn besluit de confrontatie met zijn oplichter aan te gaan en zoekt uit hoe we het beste onze ouders, opa’s en oma’s kunnen waarschuwen.

Meer informatie

Nieuwsbericht van het CCV over campagne hulpvraagfraude.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid