Product toegevoegd aan winkelmand

Buurtbemiddeling


Wat kan er worden gedaan om burenoverlast te stoppen?

Bewoners worden regelmatig van het kastje naar de muur gestuurd als ze melding doen van overlastgevende buren. Katja Steverink en Frannie Herder van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV) en vertelden aan het onderzoeksjournalistieke platform De Monitor van KRO-NCRV welke maatregelen genomen kunnen worden.

Blaffende honden, elke dag een mopperende buurman aan de deur of ruziënde buurtbewoners op straat…  3 op de 10 bewoners zeggen dat overlast door buurtbewoners wel eens voorkomt in hun buurt. Maar vaak is deze overlast niet ernstig genoeg om politie of justitie erbij te roepen. Buurtbemiddeling biedt gelukkig uitkomst. In Nederland wordt buurtbemiddeling al meer dan 20 jaar met succes toegepast. Getrainde buurtbemiddelaars helpen om conflicten tussen buren weer bespreekbaar te maken, zodat zij samen naar oplossingen kunnen zoeken.

Hoe werkt buurtbemiddeling?

Buurtbemiddelaars doen een telefonische intake met de melder en voeren daarna afzonderlijke gesprekken met buur A en buur B. Als beide buren willen, gaan ze daarna samen het gesprek aan en maken afspraken. Als de overlast doorgaat, kan buur A verder klagen bij de corporatie. Die kan dan een gedragsaanwijzing opleggen.

Katja Steverink: "Daar zijn twee varianten van: de vrijwillige gedragsaanwijzing en de gerechtelijke gedragsaanwijzing. De vrijwillige gedragsaanwijzing is een aanvulling op het huurcontract, een extra pagina. In dat aanhangsel staan afspraken die buren en de woningcorporatie met elkaar maken. Het is een krachtig middel als de overlastgever helder wordt gemaakt wat mogelijke gevolgen zijn van zijn gedrag, voordat er zwaardere middelen ingezet worden. Ook verhoogt het tekenen van zo’n contract de nalevingsbereidheid van de afspraken."

Lees ook het blog 'Burenruzies los je op met buurtbemiddeling', van CCV-directeur Patrick van den Brink