Product toegevoegd aan winkelmand

Buurtbemiddeling


Buurtbemiddeling in Roosendaal succesvol

Van de 93 behandelde aanmeldingen in 2016 hebben de 30 vrijwilligers van Buurtbemiddeling Roosendaal 75% van de meldingen succesvol afgerond.

Overlast

De meeste ruzies onstaan door geluidsoverlast (28%). Maar ook pesten, plagen en lastig vallen (21%) en ruzies die ontstaan door een tuin- en schuttinggeschil of een erfafscheiding (15%) of overlast van dieren (8%) spelen een rol.

Een nieuwe trend is dat 23% van de ruziënde buren zelf een oplossing vindt na de aanmelding. Dit komt omdat de coördinator een oplossingsgericht (telefoon) gesprek organiseert waar mensen zelf al tot de oplossing komen.

Complexe gevallen

Er worden steeds complexere casussen aangemeld bij buurtbemiddeling Roosendaal. De complexere aanmeldingen die binnenkomen hebben een andere aanpak nodig. Pascal Vos, de coördinator in Roosendaal: "Ik speel in op deze ontwikkelingen door samen met de vrijwilligers verdiepende methodieken uit te werken en in te zetten in de vorm van extra diensten. Hierdoor kunnen we meer mensen helpen." Een aantal diensten die tegenwoordig worden aangeboden zijn: coaching, warme brieven, groepsbemiddeling en pendelbemiddeling.

Het CCV helpt en ondersteunt

Het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) helpt professionals bij gemeenten, corporaties en buurtbemiddelingsorganisaties bij het opzetten en uitvoeren van buurtbemiddeling. Wilt u meer weten? Neem contact op met CCV-adviseur Frannie Herder.