Informatie voor coördinatoren buurtbemiddeling
Het CCV ondersteunt coördinatoren van projecten buurtbemiddeling. Het CCV organiseert landelijke bijeenkomsten, faciliteert een registratie- en statistiekprogramma, helpt bij het maken van een folder buurtbemiddeling en geeft informatie over bijvoorbeeld trainingen voor buurtbemiddelaars en andere ondersteuning.
Logo buurtbemiddeling
Het CCV heeft als beheerder van het instrument buurtbemiddeling een logo ontwikkeld met als doel het instrument herkenbaar te maken en stevig te positioneren. Wil je het officiële landelijke logo buurtbemiddeling gebruiken in jouw buurtbemiddelingsorganisatie, dan dien je een gebruikersovereenkomst met het CCV ondertekenen.
Documenten voor coördinatoren buurtbemiddeling
- Handboek buurtbemiddeling (2014)
- Handboek, printvriendelijke versie
- Brochure buurtbemiddeling (2018)
- Voorbeeld convenant/overeenkomst buurtbemiddeling (2021)
- Bijlage convenant_verwerking persoonsgegevens (2021)
- Voorbeeld ijkpuntmodel
- Werven en motiveren buurtbemiddelaars
- Profiel coördinator buurtbemiddeling (kwalificatiedossier)
- Profiel vrijwillige buurtbemiddelaar (kwalificatiedossier)
- Coachen als dienst van buurtbemiddeling
- Buurtbemiddeling in de praktijk – evaluatie
- Vragenlijst kwaliteitstoets organisatie buurtbemiddeling (word-document)
- Toelichting bij de vragenlijst
Erkenning van buurtbemiddelingsorganisaties
Al enkele jaren bestond er vanuit het veld behoefte om de kwaliteit van de buurtbemiddelingsorganisaties onder de loep te nemen. Het CCV voorziet sinds 2011 in deze behoefte met de kwaliteitstoets buurtbemiddeling.
Mediabeleid buurtbemiddeling
Buurtbemiddeling krijgt veel aandacht in de media. Het is belangrijk dat er zorgvuldige en eenduidige informatie wordt gegeven aan de pers. Dit geldt voor algemene vragen én voor vragen over lokale of regionale initiatieven. Om deze reden hebben projectcoördinatoren buurtbemiddeling landelijke afspraken gemaakt over het omgaan met de media. Coördinatoren kunnen de afspraken opvragen bij het CCV.
In het document ‘PR en Buurtbemiddeling’ staat onder andere een voorbeeld van een communicatieplan. Ook is er in opgenomen hoe je nieuws maakt en uitleg over de verschillende en meest gebruikte social media. Interesse in dit document? Vraag het op door een mailtje te sturen aan Buurtbemiddeling.
Meer informatie over buurtbemiddeling
Voor vragen en/of opmerkingen kun je contact opnemen met Frannie Herder.