Product toegevoegd aan winkelmand
 

Autokraak

Aanpak autokraak Utrecht steunt op 4 pijlers

De gemeente Utrecht deelt concrete tips om autokraak in jouw gemeente aan te pakken. De meest opvallende? Analyseer het effect van je maatregelen. Zijn ze niet effectief? Wees niet bang ze stop te zetten en investeer in andere maatregelen. David de Kramer, Jeroen van der Linde en Agnes Cornelissens schoven virtueel bij het CCV aan tafel om hun Utrechtse aanpak toe te lichten.  

4 pijlers in actieplan autokraak 

“Als gemeente wilden wij autokraak zo compleet, en daardoor zo breed mogelijk aanpakken. Daar ging analysewerk en literatuurstudies aan vooraf. Zo ontstond ons meerjaren actieplan dat op vier pijlers steunt”, legt David uit: 

Pijler 1: Vergroten van bewustwording

Pijler 2: Toezicht

Pijler 3: Fysieke maatregelen

Pijler 4: Opsporing


Literatuur en analyse 

Literatuurstudie is zeer aan te bevelen, drukt David ons op het hard. “Autokraak is een wereldwijd delict en kent daardoor wereldwijde onderzoeken.” Agnes vult aan: “Naast literatuur en onderzoeken, is een lokale analyse op hotspots enorm waardevol. Dan weet je waar je je op moet gaan richten.” Vragen die je hierbij kunt stellen zijn:  

  • Hangen de borden goed?  
  • Zien de mensen de geplakte stickers? 
  • Lezen ze de tekst van een lichtwagen wel?  
  • Lees hier diverse relevante literatuur over autokraak.  

Tips aanpak autokraak van de gemeente Utrecht 

  1. Werk met tijdelijke signaalborden. Permanente uitingen gaan op in de omgeving en kunnen daardoor hun waarde en effect verliezen. 
  2. Stop met maatregelen die geen effect hebben. Investeer juist in maatregelen die wel effectief zijn. 
  3. Vervuil de omgeving niet met teveel borden. Kies de belangrijkste uit en haal de rest weg. 
  4. Kijk door een psychologische bril naar je communicatieuitingen. Op welke momenten kun je het gedrag van de automobilist beïnvloeden?  
  5. Gebruik het nieuwe campagnemateriaal van de gemeente Utrecht in jouw gemeente (zie hieronder). Het materiaal is logovrij en mag landelijk verspreid worden.  

Download video’s en ander campagnemateriaal 

Wil je de campagnematerialen van de gemeente Utrecht in jouw gemeente inzetten? Dat kan en mag! Het materiaal is opgemaakt zonder gemeentelogo en kan dus landelijk verspreid worden.  

Video's 


Verschillende
doelgroepen

Moeder met
kind in hoofdrol

Young professional
in hoofdrol

Zakenman
in hoofdrol


Posters en affiches