Nieuws
-
Het CCV start met CCV-academie
22 januari 2018 -
Bezuinigingen op het CCV afgewend dankzij amendement VVD en CDA
22 december 2017
Het CCV gebruikt cookies en scripts van Google om uw gebruik van deze website geanonimiseerd te analyseren. Na uw toestemming gebruiken we ook cookies en scripts van Youtube en Google om u de mogelijkheid te bieden video's te bekijken en kaarten te tonen.
Door op 'accepteren' te klikken geeft u toestemming voor het plaatsen van alle cookies, zoals omschreven in onzeprivacy- en cookieverklaring. Geeft u geen toestemming, dan kunt u geen video's bekijken en tonen kaarten niet.
Met de wet wil men geweld onder invloed van middelen (drugs en alcohol) terugdringen.
Door deze wet kan de politie straks het alcohol- en drugsgebruik bij geweldplegers testen en registreren. Deze informatie wordt op verschillende manieren gebruikt.
Het OM gebruikt de informatie in het justitiële traject zodat het vaker voorwaardelijke sancties zoals het locatieverbod, locatiegebod en alcoholverbod en gedragsinterventies kan eisen die ingrijpen op het middelengebruik. Bovendien kan het OM een hogere straf eisen als een verdachte van geweld alcohol en/of drugs heeft gebruikt; daarvan kan een preventieve werking uitgaan.
Daarnaast is de bedoeling dat inzichtelijk wordt waar, wanneer en in welke mate middelengebruik bij geweld een rol speelt. Op basis van deze beleidsinformatie kunnen gemeente en maatschappelijke organisaties als de verslavingszorg meer gerichte (preventieve) maatregelen inzetten.
Het OM en de rechtbank kunnen nu ook al alcohol en drugs meenemen in de straftoemeting. Het lastige is dat niet standaard in een proces-verbaal staat of er sprake is van alcohol- en/of drugsgebruik bij een geweldsdelict. Dit betekent dat de rechter in de meeste gevallen niet weet of de verdachte het geweldsdelict al dan niet onder invloed heeft gepleegd. In dat geval worden er geen sancties opgelegd die specifiek ingaan op het voorkomen van middelengerelateerd geweld.
Ook voorkomt een objectieve vaststelling van het middelengebruik dat er discussie in de rechtszaal ontstaat over de hoeveelheid drank of drugs die gebruikt is. Het afnemen van de test biedt bovendien inzicht in de hoeveelheid drank of drugs die de verdachte genuttigd heeft en daarmee de mate waarin het middelengebruik kan hebben bijgedragen aan het geweld. Ook dat is een verbetering ten opzichte van de bestaande praktijk.
Alcoholgebruik – ook in combinatie met drugs – is een belangrijkerisicofactor voor geweld. Met de term ‘risicofactor’ wordt bedoeld dat dit middelengebruik bij personen bij wie de kans op agressief gedrag groter is (door individuele, sociale, situationele of maatschappelijke omstandigheden) de drempel om geweld te plegen aanzienlijk kan verlagen.
Het is dus niet zo dat er een causaal verband is tussen middelengebruik en geweld: niet iedereen die alcohol drinkt of drugs gebruikt, wordt immers gewelddadig.
De volgende cijfers zijn beschikbaar op basis van onderzoek uit 2016 (Jan van Amsterdam en Wim van den Brink: Alcohol- en druggerelateerd geweld, WODC):
De wet maakt deel uit van een breder pakket aan lokale en landelijke maatregelen. Bijvoorbeeld in de aanpak van uitgaansgeweld, voetbalgeweld en huiselijk geweld.
Bij uitgaansgeweld gaat het onder meer om de Kwaliteitsmeter Veilig Uitgaan en de Keuzewijzer Veilig Uitgaan. Daarnaast kunnen gemeenten gebiedsverboden opleggen en kunnen horecaondernemers een collectieve horecaontzegging inzetten.
Bij voetbalgeweld kunnen gemeenten maatregelen treffen in het kader van de Wet maatregelen bestrijding voetbalvandalisme en ernstige overlast. Burgemeesters zijn op basis van deze wet bevoegd bij herhaaldelijk verstoring van de openbare orde en bij vrees voor herhaling een gebiedsverbod, een groepsverbod en/of een meldingsplicht op te leggen. Ook de officier van justitie kan onder bepaalde voorwaarden een gedragsaanwijzing geven, zoals een gebiedsverbod, een contactverbod, een meldingsplicht en/of een hulpverleningsplicht.
Bij de aanpak van huiselijk geweld vormen het huisverbod en de (vrijwillige) hulpverlening instrumenten die gemeenten kunnen inzetten. Daarenboven kunnen gemeenten maatregelen inzetten om overmatig alcoholgebruik tegen te gaan, waaronder de handhaving van de gewijzigde Drank en Horecawet en de aanpak van hokken en keten.
Nederland is het enige land waar een zwaardere straf geëist kan worden wanneer er sprake is van middelengebruik bij geweld.
In andere landen wordt vooral in het verkeer getest op alcohol en/of drugs. Daar waar buiten het verkeer getest kan worden op middelengebruik, gebeurt dat vooral in een vrijwillig kader en om de daders te motiveren tot een behandeling van hun verslaving.
In Groot-Brittannië wordt ook op drugs getest bij geweld (geen test op alcohol), maar wederom alleen met het doel om de verdachte onder behandeling te krijgen. In Amerika kan de politie bij aanhouding voor bijv. geweld het bloed van de verdachte testen op alcohol én drugs, al wisselt per staat de exacte wetgeving.