Product toegevoegd aan winkelmand

Aanpak overvallen


Straatroof

Vooral jongeren worden slachtoffer van een straatroof. Straatroof is een zogenoemde 'high impact crime' en de aanpak ervan heeft prioriteit bij politie en justitie. Het ministerie van Veiligheid en Justitie probeert met campagnes burgers bewust te maken voorzichtig met waardevolle spullen om te gaan. Voorbeelden van deze campagnes zijn 'Ben jij het waard om beroofd te worden?', 'Boefproof' en Meld Misdaad Anoniem via M. 0800-7000 of online. Het CCV ondersteunt bij het uitdragen van deze boodschap. 

360CCV app

Het CCV ontwikkelde samen met Koninklijke Horeca Nederland en Detailhandel Nederland een nieuwe virtuele training: de 360CCV app. De training, die is gemaakt voor horeca- en winkelpersoneel, gaat in op overvallen, winkelcriminaliteit, predictive profiling, straatroof en babbeltrucs.

De films bootsen een gevaarlijke situatie zo natuurlijk mogelijk na, zoals bijvoorbeeld een straatroof in de film hieronder. Hierdoor is de impact groot en is er meer kans dat men, na het zien van de film, maatregelen neemt. De app is te vinden als '360CCV' in de app store en play store.

Aanpak van straatroof

Wilt u straatroof in uw stad of gemeente goed aanpakken, dan geeft een integrale, lokale aanpak de meeste kans op succes. De aanpak bestaat dan uit een dadergerichte aanpak, een slachtoffergerichte aanpak en een aanpak gericht op hotspots. In de Toolbox persoonsgerichte aanpak High Impact Crimes staat meer informatie over het opzetten van een dadergerichte aanpak. Meer maatregelen tegen straatroof voor gemeenten, de politie en ondernemers, staan in de Database overvalpreventie.

Boef in de wijk

Poster van Boef in de wijkAls straatroof veel voorkomt in uw gemeente dan kunt u het innovatieve en interactieve spel 'Boef in de wijk' organiseren, samen met de politie. Het spel laat burgers op een leuke manier kennismaken met verdachte situaties. Mensen kijken met andere ogen naar de eigen woon- en werkomgeving. Daarnaast worden burgers gestimuleerd om verdachte situaties te melden bij de politie.

Tijdens de spelavond is er een 'boef' actief aanwezig in de wijk. In 4 rondes krijgen deelnemers via social media aanwijzingen over de verblijfplaats van de boef. Aan de hand van deze aanwijzingen kunnen zij actief op zoek gaan. Degene die de boef als eerste heeft gevonden, wint het spel.

Campagnes

Download het campagnemateriaal van Boefproef:

Download het campagnemateriaal van 'Ben jij het waard om beroofd te worden?

Hoe maak je een Samsung telefoon BoefProof!