Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

Training voor toekomstige winkeliers om te leren omgaan met agressie en overvallen

Bij de Jumbo Foodmarket in Goes leerde onlangs een groep studenten hoe ze moeten omgaan met agressie, intimidatie of een overval. Het Platform Veilig Ondernemen (PVP) Brabant-Zeeland organiseerde deze bijeenkomst in samenwerking met onderwijsinstelling Scalda en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (het CCV).

Als winkelier loop je een serieus risico om te worden geconfronteerd met een overval. Dit bleek ook vorig jaar, toen telecomwinkels in Amsterdam na een reeks overvallen samen besloten om geen waardevolle goederen meer op voorraad te houden. Dit type High Impact Crime (HIC) kan slachtoffers ernstig traumatiseren. Een training zoals in Goes is dan ook een goede aanvulling op een personeelstraining of onderwijsprogramma.

Bedreiging winkelpersoneel

De studenten retail management leerden op de training hoe ze moeten handelen in dreigende en gevaarlijke situaties. Zo’n situatie kan een overval of een concrete bedreiging zijn, maar ook een klant die simpelweg van streek is. Naast criminelen die uit zijn op buit, reageren klanten hun frustraties soms af op winkelpersoneel.

Als winkeliers van de toekomst is het belangrijk dat deze studenten weten hoe ze die conflicten kunnen verminderen of zelfs voorkomen. Ze leerden daarom verschillende situaties herkennen. Uit een boze klant bijvoorbeeld oprecht zijn frustratie of gebruikt hij dreiging en intimidatie als instrument om zijn zin te krijgen? In het eerste geval laat je merken dat je luistert, terwijl je in het tweede geval juist duidelijk je grens aangeeft.

Intimiderend

In een ochtendvullend programma nam trainer Servaas de studenten mee in een aantal situaties die ze later in hun werk kunnen tegenkomen. Hierbij werd hij ondersteund door een acteur die voor slechterik speelde. Van deze acteur – vriendelijk, maar ook groot, breed en een tikje intimiderend – waren de studenten zichtbaar onder de indruk. Als zijn stem door het Jumbo-filiaal bulderde, had hij de onverdeelde aandacht. De situaties werden zo echt mogelijk uitgebeeld.

Veiligheid in winkel

Naast trainingen voor werkgevers en studenten, hebben winkeliers diverse instrumenten tot hun beschikking om de veiligheid in de winkel te waarborgen. Zo heeft camerabewaking niet alleen een preventieve werking, maar maakt het ook veel verschil in de opsporing en vervolging. Blijven klanten dreigend of intimiderend gedrag vertonen, dan kan een winkelverbod ze voor langere tijd buiten de deur houden.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid