Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

ToeZine: Wat de zorg van de luchtvaart kan leren

In de luchtvaart daalt het aantal dodelijke slachtoffers jaarlijks. In de zorg daarentegen overlijden al 15 jaar lang 3 mensen per dag door medische missers. René Dorsman, zelf afkomstig uit de luchtvaart en ervaren in de bestuurskundige praktijk van de kennishuishouding in complexe organisaties, denkt dat de ene sector wel wat kan leren van de andere. Met name op het gebied van veiligheid. Hij zet een aantal van zijn ideeën uiteen in een gastcolumn op ToeZine.

In het artikel 'Zo leert de zorg van ernstige fouten' legt de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) uit hoe zij de sector met zelfonderzoek stimuleert om te leren van calamiteiten. Het grote vertrouwen van de IGJ in het zelflerend vermogen van de sector verraste Dorsman. Want hoe zit het met het leervermogen van de zorgsector?

Leerprocessen

Een leerproces bestaat volgens Dorsman in essentie uit 2 elementen. Ten eerste haal je ervaringen gestructureerd boven water, onderzoek je ze en verzamel je ze centraal. Vervolgens analyseer je alle centraal verzamelde data en zoek je daarbij onder andere naar mogelijke patronen. De lessen die van belang zijn, deel je daarna breed, zodat een professional aan de andere kant van het land die fout niet meer hoeft te maken. Uiteindelijk vormt dit een gesloten cyclus.

Lees de column verder op ToeZine

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid