ToeZine: VNG Realisatie helpt gemeenten informatie voorziening moderniseren
Véél verschillende systemen, een opmars van nieuwe technologieën, maar weinig budget om te vernieuwen. De informatievoorziening bij gemeenten groeide door de jaren heen uit tot een ware jungle. Dus namen de hoofden van de gemeentelijke ICT-diensten samen het initiatief tot een digitale werkplaats: Common Ground.
In Common Ground ontwikkelen dienstverleners en informatieprofessionals bij gemeenten nieuwe informatieoplossingen en -tools die het leven van ambtenaren én burgers makkelijker maken. Hun aanpak: oplossingen scheiden van data en processen. Dit maakt een einde aan het eindeloos kopiëren van die data en borgt de legitieme uitwisseling van gegevens.
Voorbeeld: meldingen openbare ruimte
Zo ontwikkelde de digitale werkplaats op initiatief van de gemeenten Amsterdam, Den Bosch en Almere en de Foundation for Public Code een informatieoplossing die meldingen over de openbare ruimte verwerkt.
In Amsterdam komen jaarlijks zo’n 300.000 meldingen binnen. Van een half gezonken bootje in de gracht tot geluidsoverlast door rolkoffers van toeristen. Die berichten bereiken de gemeente via liefst 40 verschillende kanalen. De applicatie ‘Signalen’ categoriseert ze met hulp van kunstmatige intelligentie automatisch en handelt ze af. Meldingen belanden automatisch bij de juiste ambtenaar en ook de melder zelf krijgt van 'Signalen' een berichtje als de melding is afgehandeld.