ToeZine: Hoe pak je sluikreclame aan bij influencers?
Meer en meer organisaties zetten influencers in om hun boodschap, dienst of product op social media te promoten. “Maar”, zegt Catalina Goanta, assistent-professor Privaatrecht aan de Universiteit Maastricht in ToeZine, “is de wet- en regelgeving voor deze influencer-marketing toereikend? Waar lopen toezicht en handhaving tegenaan? En wat zijn mogelijke oplossingen? Naar dit soort vragen doen we nu onderzoek.”
“Digitale platforms – van AirBnB en Booking.com tot Facebook en Instagram – hebben een steeds grotere impact”, stelt Goanta. “Niet alleen op individuen, maar ook op economieën, op samenlevingen. Zo gebruiken we ze in toenemende mate om te winkelen, vrienden te ontmoeten, geliefden te vinden, entertainment te krijgen, het nieuws te volgen en meningen te vormen over politiek en maatschappij. Daarom is het belangrijk te weten hoe het bestuur, de gedragscodes en de controle bij deze platforms geregeld zijn én beter zouden kunnen.”
Precies die ‘governance’ is haar algemene onderzoeksgebied. “Bedrijven achter digitale platforms moeten zorgvuldig omgaan met hun invloedrijke positie. En het is aan overheden om dit waar nodig af te dwingen – met goede regels, toezicht op naleving en handhaving.”