Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

ToeZine: Hoe 5 vuistregels moeten zorgen voor meer transparantie over duurzaamheid producten

Duurzaamheid is al jaren een hot topic in toezichtland. Ook de Autoriteit Consument en Markt (ACM) draagt haar steentje bij aan dit onderwerp, en wel met de Leidraad Duurzaamheidsclaims. Waarom en hoe een leidraad écht verbetering moet brengen, vertelt Edwin van Houten, directeur Consumenten bij ACM op ToeZine.nl.

De leidraad moet leiden tot meer duidelijkheid over duurzaamheid – voor bedrijven én consumenten. Bedrijven krijgen namelijk handvatten om de duurzaamheidsclaims van hun product te onderbouwen aan de hand van 5 duidelijke vuistregels.

Een shirt dat het label ‘biologisch’ krijgt, terwijl het maar voor de helft uit biologisch katoen bestaat. Of een koffiezaak die claimt duurzame bonen te gebruiken, zonder erbij te zeggen of dit gaat om milieuvoordelen of om de arbeidsomstandigheden van boeren. Aan dit soort onterechte en onduidelijke claims wil de ACM een eind maken.

Lees het artikel 'Hoe 5 vuistregels moeten zorgen voor meer transparantie over duurzaamheid producten' op ToeZine.nl

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid