Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

ToeZine: 'Gedragsonderzoek kan overtredingen terugdringen'

Hoe is de nalevingscultuur bij bedrijven in gereguleerde markten? En hoe valt zo’n cultuur te versterken? Die vragen stonden centraal in een recent onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Het gedragsteam van deze toezichthouder nam daarin 4 bedrijven onder de loep. "Marktpartijen reageerden positief: ze onderschrijven het belang van aandacht voor cultuur". In ToeZine deze week aandacht voor dit onderzoek.

"Als toezichthouder willen we dat bedrijven zich aan de wet houden", zegt Marloes Heijnen, gedragswetenschapper bij de ACM. "Vaak treden we op zodra er overtredingen zijn. Maar het liefst voorkomen we ze. Dat kan door de nalevingscultuur bij bedrijven te stimuleren, in het bijzonder door aan te geven welke factoren deze cultuur bevorderen of juist belemmeren. Die factoren begon ons gedragsteam medio 2019 te onderzoeken. In 2020 rondden we dit onderzoek af en afgelopen mei brachten we er een publieke rapportage over uit."

ACM houdt onder meer toezicht op de luchtvaart-, spoorwegen-, telecom- en energiesector. "In deze markten vonden we 4 grote bedrijven bereid om mee te doen", vertelt Judith Roumen, net als Heijnen gedragswetenschapper en lid van het gedragsteam. "Een beetje spannend vonden zij dat wel. Want hoe open kun je zijn tegen een toezichthouder die je boetes kan opleggen als je iets fout doet? Maar ze hadden al snel door dat we een gedeeld belang hebben: het voorkomen van overtredingen – bij hen en bij iedereen in hun markt."

Lees het artikel verder op ToeZine.nl

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid