ToeZine - 10 jaar ACM: van handhaver naar marktmeester
Op ToeZine.nl blikt Martijn Snoep, bestuursvoorzitter van de Autoriteit Consument & Markt (ACM), terug op 10 jaar ACM. De organisatie hield zich in het begin vooral bezig met streng handhaven. De focus ligt tegenwoordig meer op het goed laten werken van markten voor alle mensen en bedrijven, nu en in de toekomst.

Een kartelpolitie, zo omschrijft Martijn Snoep de ACM toen zij 10 jaar geleden ontstond. "Kartels werden hard aangepakt", vertelt hij. "Er was namelijk een specifieke manier van zakendoen onder Nederlandse bedrijven: als ik jou wat gun, dan gun jij mij wat. Jij blijft van mijn klant af en ik van die van jou." Dat moest veranderen en daar speelde de ACM een grote rol in.
Inmiddels is de ACM veranderd van een organisatie die puur wetten handhaaft, naar een marktmeester, vindt Snoep. “We zijn toe gaan werken naar een missiegedreven organisatie. Eentje die bijdraagt aan een gezonde economie. En die markten goed laat werken voor mensen en bedrijven."
En wat brengen de komende 10 jaar de ACM?