Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

Slachtoffer van WhatsAppfraude? Dit moet je doen

Oplichters doen zich regelmatig voor als een vriend(in), zoon of dochter die in nood is. Via sociale kanalen, zoals WhatsApp, proberen ze op slinkse wijze geld van hun slachtoffer (vaak een ouder of een ander familielid) af te troggelen. Wat kun je doen als je slachtoffer bent geworden van deze WhatsApp-fraude? De politie en Fraudehelpdesk delen een aantal tips.

1. Bel de bank

Als je per ongeluk je bankgegevens op een frauduleuze site hebt ingevuld, bel dan direct de bank. Soms kan de bank het geld niet meer terughalen, maar dan is de rest van je geld in ieder geval wel veilig.

2. Verzamel zoveel mogelijk bewijsmateriaal

Bewaar alle gesprekken met de oplichter goed door er bijvoorbeeld een screenshot van te maken. Denk daarbij ook aan het telefoonnummer en de profielfoto van de oplichter. Dan kan de politie dit meenemen in het onderzoek.

3. Doe aangifte of maak een melding

Dit kan bij het politiebureau of op politie.nl.

4. Meld de fraude bij de Fraudehelpdesk

Elke vorm van fraude is anders, ook online. Daarom is het belangrijk om de Fraudehelpdesk te bellen. Zij helpen slachtoffers en verwijzen hen naar de juiste instantie.

In deze coronatijd is een sterke stijging te zien van het aantal gevallen van online fraude. In het eerste kwartaal van 2020 waren er zo’n 25.500 gevallen geregistreerd, tegen 37.000 fraudegevallen in het eerste kwartaal van 2021.

De verschillende doelgroepen binnen de gemeente kunnen om een andere preventieve aanpak vragen. Hoe meer de preventie-activiteiten zijn afgestemd op de specifieke doelgroep, hoe groter de kans dat deze effectief zijn. Lees het CCV-dossier Fraude.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid