Product toegevoegd aan winkelmand
 
Terug naar nieuwsoverzicht

NVB introduceert training om fraude te herkennen

De Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) ziet in de eerste helft van 2022 dat fraudeurs steeds sneller van tactiek veranderen. Ze spelen daarbij onder andere in op de actualiteit om mensen geld afhandig te maken. Zoals momenteel het misbruiken van de energiecrisis en bijvoorbeeld ook de ‘antibacteriële pas’ tijdens de coronapandemie. 

Frauderen, zo werkt het!

Hoewel fraudeurs steeds wisselen van tactiek, zijn er terugkerende manipulatiepatronen te herkennen. De NVB introduceert daarom een training: Frauderen, zo werkt het! Daarin leren mensen in verschillende lessen fraude herkennen en wat te doen om het te voorkomen. Meer informatie is te vinden op zowerktfraude.nl.

Manipulatiepatronen

Manipulatiepatronen kun je leren herkennen. Zo is de boodschap van een oplichter vaak dwingend van aard. Een andere veelgebruikte strategie verleidt mensen met persoonlijke berichten, bijvoorbeeld via WhatsApp, om geld over te maken naar het valse bankrekeningnummer van een vriend of familielid in nood.

Schade door oplichting

Online oplichting, zoals helpdeskfraude, vriend-in-nood-fraude en valse facturen, zorgde vorig jaar volgens het CBS voor €261 miljoen aan schade, verdeeld over 97.000 slachtoffers. Van helpdeskfraude werd in de eerste helft van dit jaar voor €35 miljoen aan schade gemeld bij de banken. Online fraude blijft dus een hardnekkig maatschappelijk probleem.

In het CCV-dossier Fraude is veel informatie te vinden over de aanpak en fraude. Je vindt er onder meer diverse online campagnes om fraude onder de aandacht te brengen van burgers.

© Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid